dinsdag 23 juni 2009

Web 2.0 in de Master Leren & Innoveren.

Eerder is me gevraagd of ik bereid zou zijn gastlessen te geven op een op de Hogeschool Rotterdam nieuw te starten master Leren & Innoveren. De lessen gaan over digitale didactiek, web 2.0 en dergelijke. Ik heb natuurlijk ja gezegd, hoewel ik me er zeer van bewust ben dat ik een tamelijke nieuwkomer ben op dit gebied. Aan de andere kant ben ik een zeer ervaren docent, dus ik heb er wel vertrouwen in. Ik ervaar mijn in het afgelopen jaar ontstane netwerk, Yammer op de HR, Twitter, Facebook, Plaxo enzovoort in Nederland en wereldwijd, als een geweldige steun op de achtergrond. Elke onduidelijkheid die ik tegenkom kan ik neerleggen bij mensen die op dat specifieke gebied meer deskundig zijn dan ik; elke dag leer ik door de links in Twitter en de feeds in de Google Reader door te nemen. Een enkele keer stel ik zelf een echte vraag op Twitter en binnen no time is er een antwoord, geweldig.

Vandaag is er een kort overleg met het gehele team van de Kenniskring Versterking Beroepsonderwijs waar ik heel kort iets zal vertellen waarom het nodig is aan 'mijn' onderwerpen aandacht te besteden in deze Masteropleiding.
Een paar punten wil ik benadrukken (in willekeurige volgorde):
* De deelnemers kunnen gebruik gaan maken van alle mogelijkheden voor eigen professionalisering zoals RSS, Delicious, Twitter, Yammer.
* Men kan een indruk krijgen van hoe netwerkleren en connectivisme geweldige eyeopeners kunnen zijn om anders naar leren te kijken.
* Men kan en moet ontdekken wat er allemaal aan tools / instrumenten ontwikkeld is en wordt ten behoeve van werken met leerlingen en studenten van deze tijd en de nabije toekomst.
* Zij zijn degene die de digitale didactiek mee verder moeten ontwikkelen.
* Men wordt over de drempel geholpen om in de digitale wereld te stappen (als dat nodig is natuurlijk).
* Experimenterend leren staat centraal, niet alleen erover praten en schrijven, maar vooral doen, uitproberen en toepassen in een omgeving waar geleerd mag worden.
* We kunnen van de Leergroep een community maken en uitproberen hoe dat werkt in een digitale omgeving.
* E-learning als onderwerp / onderdeel van innovatief denken en werken is niet meer omheen te gaan.
* en wat verder nog allemaal te bedenken is, maar dat is dan later....

Men kan mijn verbondenheid in de digitale wereld zien op http://www.google.com/profiles/vogelsia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten