donderdag 21 mei 2009

Zo veel mooie, goede, belangwekkende informatie.

Een blogpost beginnen met een link, geeft problemen naar Twitter, dus moet er een zin aan vooraf gaan, deze dus.


http://www.edutopia.org/teachers-curating-student-learning

Dit is een link naar een in mijn ogen prachtige visie op hoe een docent de curator van het leren kan zijn. Ik lees dat en denk: ja geweldig. Dat heb ik vaak met het lezen van de vele prachtige stukken die ik tegen kom via mijn RSS verzameling van feeds. Ik werk met Google Reader en op de iPhone met Byline. En ik kom niet alleen mooie ideeën, visies, gedachten tegen maar ook gedegen uitleg van prachtige tools die in het onderwijs van deze tijd gebruikt zouden kunnen / moeten worden. Ik vind het heerlijk om dat allemaal te verzamelen. In de reader geef ik een ster aan stukken die ik later wil terug vinden om nog eens naar te kijken. Ik wijs een bladwijzer toe via de Google werkbalk en heb daar zo'n 100 mappen met een zeer wisselend en soms onoverzienbaar groot aantal sites er in. Op de iPhone verzamel ik links uit tweets, ik gebruik Tweetie, in Instapaper. Op Twitter, TweetDeck, FriendFeed geef ik een tweet een ster en kan er dan altijd weer naar kijken in de verzameling favorieten. Vaak geef ik een link door in Yammer, de Twitter voor instellingen, en daar kan ik alle links zelf weer terug zien keurig op een rijtje. Zo nu en dan gebruik ik ook Del.icio.us. Ik heb daar in ieder geval veel contacten en zie in de Reader wat daar allemaal is binnengekomen. Ik ben nu dus naast een verwoed verzamelaar van vanalles op papier, boeken voor studie en voor plezier (waaronder zeer veel kookboeken), tijdschriften, folders van interessante gebeurtenissen, ook verzamelaar geworden van een gigantische hoeveelheid digitale informatie. Hele boeken, zeer uitgebreide rapporten sla ik op op een usb stick om later nog eens te lezen. Heerlijk!
Nu is het maar te hopen dat later nog heel erg lang duurt, want ik denk niet dat ik alles wat ik bewaar op korte termijn kan lezen op een bezinnende manier. Dat geeft helemaal niets. Voor mij is het gevoel bij zoveel prachtige informatie te kunnen al genoeg. En zo nu en dan kan ik ook echt iets doen met wat ik gelezen heb, al is dat naar mijn idee toch echt veel te weinig. En dat is wel wat ik ook van collega's hoor. Ik weet nu wel veel, maar hoe krijg ik het allemaal verwerkt in het echt leuker, beter maken van het onderwijs. Maar als curator, als aanduider, bewaker, inrichter van een klein stukje, kan ik wel wat en dat is mooi.

Ik moet een presentatie maken voor de afsluiting van ons Homo Zappiens project en die moet maandag in de steigers staan. Ik kan niet kiezen...., geen Powerpoint, maar wat dan wel. Wat van al die prachtige tools kan ik al toepassen. Morgen ga ik het doen, en dan komt er vast wel iets aardigs uit.

(Intussen werd ik naar buiten geroepen om even een jonge ekster op de grond te bezichtigen en te overleggen waar hem neer te zetten; er zijn van minstens 9 vogelsoorten jongen te zien en te horen hier op ons erf, ook geweldig :-))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten