In de Masteropleiding Leren & Innoveren was bij de start nog enige discussie over het al dan niet (moeten) gaan werken met internettechnologie in het onderwijs. Onderstaand artikel geeft daar weer een mooi overzichtje van; http://bit.ly/lPUdp .
Er zijn vele blogs, sites, boeken, artikelen te vinden om vast te stellen wat dan gekend zou moeten zijn als je eenmaal hebt besloten dat "je er niet meer omheen kunt", waaronder dit stuk; http://bit.ly/190e8m .
Misschien heb ik daar eerder aandacht aan besteed, maar het TACCLE rapport vind ik een grote bron van inspiratie wat betreft het kunnen werken met de belangrijkste tools, met name voor mensen die nog niet zo thuis zijn in de vele mogelijkheden van ICT en web 2.0 tools in educatie. Het rapport kan worden gedownload maar ook worden besteld als papieren versie. http://www.taccle.eu/
In mijn voortdurende zoektocht naar informatie kwam ik deze prachtige wiki tegen; Educational Origami: http://edorigami.wikispaces.com/ . Startersheets, Bloom's taxonomy, leerstijlen, management, tools, alles gerelateerd aan gebruik van ICT in leren en onderwijzen in de 21e eeuw. Het kost tijd om de hele wiki door te nemen en als je mee wilt doen moet je een account aanmaken en wordt je een dag later toegelaten (of niet, maar ik dus wel :-)).
Een andere boeiende plek om iets heel specifieks te leren vond ik deze wiki met vele voorbeelden van hoe je kunt werken met Voicethread. Heb er net weer een uur aan besteed om al die prachtige voorbeelden, deze keer met name met de kleine kinderen, te bekijken en bewonderen; http://bit.ly/mejYZ . Ook hier geldt dat een bijdrage leveren alleen kan na het aanmaken van een account, maar het bekijken van de vele voorbeelden alleen is ook zeker de moeite waard en kan inspireren tot zelf eens een poging wagen een Voicethread te maken.
Ook deze keer moet ik weer erkennen dat ik zelf nog niet echt in thuis ben in de materie. Ik heb anderhalf jaar geleden een Voicethread gemaakt, die toen laten zien aan collega's binnen het Project Homo Zappiens, maar het daarna niet meer opnieuw toegepast. Misschien een goed idee om voor te stellen in de Wave Hzap09, de wave waar we met een aantal Hogeschool Rotterdam collega's proberen met en van elkaar te leren met betrekking tot het toepassen van technologie in het onderwijs en de informele groepsbijeenkomsten voorbereiden door ideeën uit te wisselen. Waarmee dan ook maar weer gezegd dat Wave echt nog niet helemaal dood is. Ik werk op mijn Windows-laptop tegenwoordig heel vaak in Firefox en daar vond ik een add on die onderaan de pagina voortdurend toont of er nieuwe bijdragen in waves zijn en waarmee ik ook gelijk naar Google Wave kan gaan om daar te lezen wat er gaande is.
Leren is leuk en internettechnologie is heel inspirerend om leven lang leren vorm te geven (vind ik).
O ja, door vorige week hier en in Twitter aan te geven dat ik niet meer wist hoe URL's in te korten, kan ik dat nu weer wel. Heerlijk, zo'n PLN, personal learning network. Bedankt.
Dit weblog gaat over koken en eten. Sinds ik juli 2014 gestopt ben met werken in het hoger onderwijs schrijf ik hier met veel plezier over de keuken en wat daarmee samenhangt.
zondag 7 februari 2010
maandag 1 februari 2010
Alweer de 2e maand van 2010
In mijn feedreader zag ik een naar mijn idee interessant artikel over informeel leren. Jay Cross is daar al lange tijd zeer intensief mee bezig en schrijft er vaak, samen met een aantal collega's (klik ook een even op de link van Internet Time Alliance) heel boeiende stukken over. Omdat ik via partner aardig op de hoogte ben van hoe het met de telefonische bereikbaarheid van mensen in Ghana is gegaan sinds er GSM bestaat, vind ik de vergelijking in dit stuk met vaste en mobiele telefoons een erg bruikbare. Zo is het echt gegaan en gaat het nog steeds. Sommige ontwikkelingen slaan in sommige gebieden, landen, organisaties, fases over en kunnen direct naar een volgend stadium van ontwikkeling. Vaak is dat niet mogelijk en dan zie je het verschijnsel van eindeloze aarzelingen, bureaucratische beperkingen van organisatorische aard, behoudzucht, zorg en angst voor wat de nieuwe manier van denken en doen zal wegvagen van wat er nu is. Ik ben geen revolutionair en begrijp veel aarzelingen wel, maar tegelijkertijd vind ik het toch ook wel heel jammer dat heel sterke gedachten, ideeën, aanpakken die met internet en het web te maken hebben, zo langzaam een plaats verwerven in het onderwijs.
http://www.internettime.com/2010/01/go-straight-to-the-finish-line/
Van heel praktische aard is het stuk waar ik naar verwijs met de volgende link. Veel en mooie PowerPoint Slides van Microsoft die je direct kunt downloaden en toepassen in je eigen PPP. Ziet er prachtig uit. Maar...., ik heb het nog niet zelf toegepast. Ik merk dat me dat wel vaker overkomt. Het echt zelf dingen maken, is niet mijn sterkste kant.
http://lifehacker.com/5459557/download-over-150-free-advanced-powerpoint-slides-to-jazz-up-your-presentations?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+lifehacker%2Ffull+%28Lifehacker%29&utm_content=Google+Reader
Morgen, dinsdag 2 februari, ga ik de lessen in de Master Leren & Innoveren weer oppakken na een tijdelijk stop. Mijn start was voor de deelnemers nogal overweldigend en daardoor was het nodig eerst wat evaluatieve bijeenkomsten te houden over het wie wat waar waarom van Homo Zappiens-achtige lessen in de Master. Mijn insteek was vanaf het begin een heel praktische. Zelf account aanmaken en dingen uitproberen is een aanpak die kan werken. In dit geval was er door de organisatoren van de opleiding en door mijzelf toch te weinig input en uitleg gegeven over de relatie van deze lessen naar competenties en rollen van een Master in leren en innoveren. Te vanzelfsprekend had ik aangenomen dat men bij het uitproberen van tools die zou verbinden aan het zoeken naar Digitale Didactische principes. Bij Toll-net, een mooie site van de Vlamingen, is daar vanalles over te vinden. Een account aanmaken geeft meer mogelijkheden dan alleen even rondkijken.
http://www.toll-net.be/boek/e-didactiek
En om de terughoudendheid wat betreft toepassen van web 2.0 in het onderwijs een beetje positief te beïnvloeden, ook de academische wereld maakt steeds meer gebruik van alle mogelijkheden om via weblogs en wiki's aan onderzoek en publicaties te werken.
http://www.masternewmedia.org/online-collaborative-writing-how-blogs-and-wikis-are-changing-the-academic-publishing-process/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Robin-Good-Latest-News+%28Robin+Good%27s+Latest+News%29&utm_content=Google+Reader/
Voor de informele groep op de Hogeschool Rotterdam die zich bezig houdt met web 2.0 en digitalisering van het onderwijs zijn we een Wave gestart voor het verzamelen van ideeën, gedachten, uitwerkingen, voorbeelden, vragen ter ondersteuning aan elkaar enzovoort. Ben heel benieuwd of dat gaat werken. Een aantal deelnemers is al actief, maar nog niet allen die er aan zijn verbonden. Bovendien zouden er veel meer van de docenten mee bezig moeten zijn, dus er is nog wel wat te enthousiasmeren... Wie weet helpt dit blogje daar ook weer een heel klein beetje bij.
Ik weet niet meer hoe ik de url's moet verkorten.
http://www.internettime.com/2010/01/go-straight-to-the-finish-line/
Van heel praktische aard is het stuk waar ik naar verwijs met de volgende link. Veel en mooie PowerPoint Slides van Microsoft die je direct kunt downloaden en toepassen in je eigen PPP. Ziet er prachtig uit. Maar...., ik heb het nog niet zelf toegepast. Ik merk dat me dat wel vaker overkomt. Het echt zelf dingen maken, is niet mijn sterkste kant.
http://lifehacker.com/5459557/download-over-150-free-advanced-powerpoint-slides-to-jazz-up-your-presentations?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+lifehacker%2Ffull+%28Lifehacker%29&utm_content=Google+Reader
Morgen, dinsdag 2 februari, ga ik de lessen in de Master Leren & Innoveren weer oppakken na een tijdelijk stop. Mijn start was voor de deelnemers nogal overweldigend en daardoor was het nodig eerst wat evaluatieve bijeenkomsten te houden over het wie wat waar waarom van Homo Zappiens-achtige lessen in de Master. Mijn insteek was vanaf het begin een heel praktische. Zelf account aanmaken en dingen uitproberen is een aanpak die kan werken. In dit geval was er door de organisatoren van de opleiding en door mijzelf toch te weinig input en uitleg gegeven over de relatie van deze lessen naar competenties en rollen van een Master in leren en innoveren. Te vanzelfsprekend had ik aangenomen dat men bij het uitproberen van tools die zou verbinden aan het zoeken naar Digitale Didactische principes. Bij Toll-net, een mooie site van de Vlamingen, is daar vanalles over te vinden. Een account aanmaken geeft meer mogelijkheden dan alleen even rondkijken.
http://www.toll-net.be/boek/e-didactiek
En om de terughoudendheid wat betreft toepassen van web 2.0 in het onderwijs een beetje positief te beïnvloeden, ook de academische wereld maakt steeds meer gebruik van alle mogelijkheden om via weblogs en wiki's aan onderzoek en publicaties te werken.
http://www.masternewmedia.org/online-collaborative-writing-how-blogs-and-wikis-are-changing-the-academic-publishing-process/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Robin-Good-Latest-News+%28Robin+Good%27s+Latest+News%29&utm_content=Google+Reader/
Voor de informele groep op de Hogeschool Rotterdam die zich bezig houdt met web 2.0 en digitalisering van het onderwijs zijn we een Wave gestart voor het verzamelen van ideeën, gedachten, uitwerkingen, voorbeelden, vragen ter ondersteuning aan elkaar enzovoort. Ben heel benieuwd of dat gaat werken. Een aantal deelnemers is al actief, maar nog niet allen die er aan zijn verbonden. Bovendien zouden er veel meer van de docenten mee bezig moeten zijn, dus er is nog wel wat te enthousiasmeren... Wie weet helpt dit blogje daar ook weer een heel klein beetje bij.
Ik weet niet meer hoe ik de url's moet verkorten.
Labels:
feeds,
gelezen,
googlewave,
homozappiens
maandag 18 januari 2010
Bezig met ontdekken en leren.
Ik werk met een feedreader (RSS), Google Reader, om nieuwe berichten van interessante weblogs binnen te halen. Op dit moment zijn dat wel heel erg veel abonnementen, maar ik kan (nog) niet beslissen welke ik eventueel weg wil doen. Eigenlijk integendeel, ik kom, vaak via Twitter, nog steeds nieuwe weblogs en sites tegen waar ik meer van wil weten en van wil leren. Een zo'n site is Dangerous Irrelevant waar ik een artikel tegen kwam van Scott McLeod over wat hij zoal leest via de feedreader. Geweldig. Wat is er toch veel te ontdekken en weten.
http://www.dangerouslyirrelevant.org/2010/01/want-to-know-what-im-reading-online.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+dangerouslyirrelevant+%28Dangerously+Irrelevant%29&utm_content=Google+Reader
Even geleden was ik op een studiemiddag van de KU Leuven over POP en Portfoliogebruik door studenten, maar ook door docenten. Ik heb er niet zoveel nieuws gehoord, maar was wel erg gecharmeerd van het enthousiasme waarmee docenten / presentatoren hun eigen ervaringen wilden delen met het publiek. De inleiding van Prof. Dr. R.J.Simons vond ik wel inspirerend om op een andere manier naar reflectie te kijken. Deels was dat wel nieuwe kost voor me trouwens. Zie hier de presentaties.
http://ppw.kuleuven.be/cscap/StuddagPORTFOLIOS/ProgrammaStudiedagJan010DEFINITIEF.html
Op Twitter hadden een aantal docenten het steeds over een nieuwe community-site. Enige tijd lang had ik de indruk dat het alleen bedoeld was voor docenten die werken op een ROC dus in het MBO en het VMBO onderwijs. Navraag leerde dat dit niet zo is. Het "Consortium voor Innovatie richt zich op het organiseren van conferenties en reizen voor de BVE-sector op het gebied van onderwijsvernieuwing en ICT. Daarnaast is het Consortium voor Innovatie verbindende schakel tussen allerlei nieuwe initiatieven en maken we ons sterk voor kennisdeling daartussen." Met name de zinssnede 'onderwijsvernieuwing en ICT' en 'sterk voor kennisdeling' zijn begrippen waarom ik mij bij deze community heb aangemeld. De community is pas gestart en hoge prioriteit heeft het organiseren van De Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT op 14 en 15 april. Zie verder even de site van de community en waar je je kunt aanmelden zo je naar deze (zeer betaalbare!!) conferentie zou willen gaan.
http://www.cvicommunity.nl/home http://www.cviweb.nl/onderwijsvernieuwing.aspx?p=5
Ook via Twitter ontdekte ik de site van Kennisnet over Softskills. Soms komen dingen grappig bij elkaar in je netwerk. De persoon die deze site beheert, Jaap Bosman, als @JaapSoft actief op Twitter, bleek eerder een reactie te hebben gegeven op dit weblog naar aanleiding van mijn stukje over het 365 foto's project op Flickr. Uit die reactie bleek hij zelf een fotoblog bij te houden, ook iedere dag een foto, maar een individueel blog http://jjbs.wordpress.com/2010/01/18/kamperen-in-de-sneeuw-18365/ .
Op de site http://softskills.kennisnet.nl/ vind je heel veel bruikbare informatie over leren 2.0 zal ik maar zeggen. Neem zelf een kijkje.
Een ander boeiend fotoblog is van Kathie Onarheim. Ik ken haar niet in real life, zij is een netwerkcontact wat mij zeer dierbaar is geworden. Prachtige foto's met commentaar. Vorig jaar alleen deelnemer op Flickr, nu de stap gezet naar een echt eigen fotoblog. Mooi hoor! http://konarheimphotoblog.blogspot.com/2010/01/ds64.html
Als laatste. Ik heb toestemming "van de baas" gekregen om naar een conferentie in Barcelona af te reizen. Op 7, 8 en 9 juli is daar een Europese bijeenkomst met als thema Personal Learning Environments. In mijn internationale contacten ben ik daar veel mee bezig. Zo ben ik Member van de internationale Ning: The Educator's PLN, http://edupln.ning.com/ En nu mag ik naar een conferentie waar een aantal van de mensen die ik via social sites ken en volg, een keynote of anderszins een bijdrage zullen leveren. Geweldig. Ben er ontzettend blij mee. Weliswaar kan ik nog niet inschrijven, maar ik let erg goed op zodat ik toch niet te laat zal zijn... http://pleconference.citilab.eu/
http://www.dangerouslyirrelevant.org/2010/01/want-to-know-what-im-reading-online.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+dangerouslyirrelevant+%28Dangerously+Irrelevant%29&utm_content=Google+Reader
Even geleden was ik op een studiemiddag van de KU Leuven over POP en Portfoliogebruik door studenten, maar ook door docenten. Ik heb er niet zoveel nieuws gehoord, maar was wel erg gecharmeerd van het enthousiasme waarmee docenten / presentatoren hun eigen ervaringen wilden delen met het publiek. De inleiding van Prof. Dr. R.J.Simons vond ik wel inspirerend om op een andere manier naar reflectie te kijken. Deels was dat wel nieuwe kost voor me trouwens. Zie hier de presentaties.
http://ppw.kuleuven.be/cscap/StuddagPORTFOLIOS/ProgrammaStudiedagJan010DEFINITIEF.html
Op Twitter hadden een aantal docenten het steeds over een nieuwe community-site. Enige tijd lang had ik de indruk dat het alleen bedoeld was voor docenten die werken op een ROC dus in het MBO en het VMBO onderwijs. Navraag leerde dat dit niet zo is. Het "Consortium voor Innovatie richt zich op het organiseren van conferenties en reizen voor de BVE-sector op het gebied van onderwijsvernieuwing en ICT. Daarnaast is het Consortium voor Innovatie verbindende schakel tussen allerlei nieuwe initiatieven en maken we ons sterk voor kennisdeling daartussen." Met name de zinssnede 'onderwijsvernieuwing en ICT' en 'sterk voor kennisdeling' zijn begrippen waarom ik mij bij deze community heb aangemeld. De community is pas gestart en hoge prioriteit heeft het organiseren van De Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT op 14 en 15 april. Zie verder even de site van de community en waar je je kunt aanmelden zo je naar deze (zeer betaalbare!!) conferentie zou willen gaan.
http://www.cvicommunity.nl/home http://www.cviweb.nl/onderwijsvernieuwing.aspx?p=5
Ook via Twitter ontdekte ik de site van Kennisnet over Softskills. Soms komen dingen grappig bij elkaar in je netwerk. De persoon die deze site beheert, Jaap Bosman, als @JaapSoft actief op Twitter, bleek eerder een reactie te hebben gegeven op dit weblog naar aanleiding van mijn stukje over het 365 foto's project op Flickr. Uit die reactie bleek hij zelf een fotoblog bij te houden, ook iedere dag een foto, maar een individueel blog http://jjbs.wordpress.com/2010/01/18/kamperen-in-de-sneeuw-18365/ .
Op de site http://softskills.kennisnet.nl/ vind je heel veel bruikbare informatie over leren 2.0 zal ik maar zeggen. Neem zelf een kijkje.
Een ander boeiend fotoblog is van Kathie Onarheim. Ik ken haar niet in real life, zij is een netwerkcontact wat mij zeer dierbaar is geworden. Prachtige foto's met commentaar. Vorig jaar alleen deelnemer op Flickr, nu de stap gezet naar een echt eigen fotoblog. Mooi hoor! http://konarheimphotoblog.blogspot.com/2010/01/ds64.html
Als laatste. Ik heb toestemming "van de baas" gekregen om naar een conferentie in Barcelona af te reizen. Op 7, 8 en 9 juli is daar een Europese bijeenkomst met als thema Personal Learning Environments. In mijn internationale contacten ben ik daar veel mee bezig. Zo ben ik Member van de internationale Ning: The Educator's PLN, http://edupln.ning.com/ En nu mag ik naar een conferentie waar een aantal van de mensen die ik via social sites ken en volg, een keynote of anderszins een bijdrage zullen leveren. Geweldig. Ben er ontzettend blij mee. Weliswaar kan ik nog niet inschrijven, maar ik let erg goed op zodat ik toch niet te laat zal zijn... http://pleconference.citilab.eu/
maandag 11 januari 2010
Wat heb ik weer veel geleerd.
Ik ben door mijn gezondheidssituatie veel thuis en heb daardoor natuurlijk meer tijd dan full-time werkende docenten om me bezig te houden met wat er in de wereld van onderwijs wereldwijd allemaal gaande is. Mijn feeds, bijgehouden via Google Reader en mijn Twitteraccount zijn daar zeer belangrijke bronnen voor. (Zie voor mijn profiel op internet http://www.google.com/profiles/vogelsia ) Ik volg inmiddels bijna 400 mensen op Twitter waarvan het merendeel iets met educatie te maken heeft, sommigen vooral met internet-technologie en - business bezig zijn en een paar met muziek, eten e.d. Door het ingeschreven zijn bij de cursus #cck08 vorig jaar en #cck09 dit jaar heb ik ook veel internationale contacten. Via via breidt zich dat dan weer uit. Het is, daar ben ik van overtuigd, echt van groot belang om in deze tijd als docent een groot netwerk te hebben ofwel een PLE, Personal Learning Environment, of PLN, Personal Learning Network.
Afgelopen week kwam ik een paar links tegen waar ik behoorlijk van onder de indruk was. Daar wil ik hier even wat over zeggen.
Ten eerste onderstaande link naar een cursus van Harvard Extension School. Een volledige cursus over Understanding computers and the internet. Helemaal gratis. 12 lessen. Syllabus, PDF's, video, mp3, flash.
http://computerscience1.tv/2008/fall/#l=lectures&r=translations&v=lectures/1/lecture1
Ook kun je inschrijven voor de cursus van voorjaar 2010. Ik heb de cursus niet gedaan tot nu toe, maar ben zeker van plan om er grote delen van door te werken, omdat mijn laptop regelmatig vastloopt en ik alleen al daarover best meer zou willen en moeten weten. Ik merk vaak dat ik een laatbloeier ben op het gebied van internet, web 2.0 e.d en dan kan zo'n cursus die je zelf op een tijd die jou uitkomt kunt doen, veel opleveren. Hier nog een link om met de cursus van 2010 mee te kunnen doen met de nieuwste syllabus beschikbaar.
http://www.computerscience1.net/
Een andere boeiende discussie vond plaats via een tweet met de vraag Hoeveel landen kun je opnoemen in 5 minuten. Directe reactie daarop was Wat versta je onder landen. Lees de blogpost die vervolgens door een deelnemer aan de Twitter-discussie werd geschreven.
http://speedchange.blogspot.com/2010/01/answering-questions-with-questions.html
Wat hierin voor mij van groot belang was, is dat het vaak zo vanzelfsprekend is hoe wij als docenten verwachten dat leerlingen en studenten een antwoord geven op een vraag in plaats van zelf beginnen met vragen stellen. Het zou leuk en leerzaam kunnen zijn om deze manier van denken en werken eens met een aantal mensen uit te proberen over een ander onderwerp dan landen. Hoe vaak maken we studenten eerder in de war dan dat we ze helpen tot een goed doordachte mening te komen en te leren argumenteren in plaats van antwoorden?
Verder is er dan nog Google Wave. Mijn account is vogelsia@googlewave.com Ik volg veel internationale waves over toepassing in onderwijs.Wil er in een andere blogpost wat meer op ingaan. maar alvast een link naar toepassingen die ik via Twitter binnen kreeg van @marcnext, in gewone mensen taal Marc Slijper, zo'n voor mij helpend en plezierig twittercontact.
http://www.theshinywave.com/news/top-10-uses-for-google-wave-right-now/
Later meer over Google Wave.
Afgelopen week kwam ik een paar links tegen waar ik behoorlijk van onder de indruk was. Daar wil ik hier even wat over zeggen.
Ten eerste onderstaande link naar een cursus van Harvard Extension School. Een volledige cursus over Understanding computers and the internet. Helemaal gratis. 12 lessen. Syllabus, PDF's, video, mp3, flash.
http://computerscience1.tv/2008/fall/#l=lectures&r=translations&v=lectures/1/lecture1
Ook kun je inschrijven voor de cursus van voorjaar 2010. Ik heb de cursus niet gedaan tot nu toe, maar ben zeker van plan om er grote delen van door te werken, omdat mijn laptop regelmatig vastloopt en ik alleen al daarover best meer zou willen en moeten weten. Ik merk vaak dat ik een laatbloeier ben op het gebied van internet, web 2.0 e.d en dan kan zo'n cursus die je zelf op een tijd die jou uitkomt kunt doen, veel opleveren. Hier nog een link om met de cursus van 2010 mee te kunnen doen met de nieuwste syllabus beschikbaar.
http://www.computerscience1.net/
Een andere boeiende discussie vond plaats via een tweet met de vraag Hoeveel landen kun je opnoemen in 5 minuten. Directe reactie daarop was Wat versta je onder landen. Lees de blogpost die vervolgens door een deelnemer aan de Twitter-discussie werd geschreven.
http://speedchange.blogspot.com/2010/01/answering-questions-with-questions.html
Wat hierin voor mij van groot belang was, is dat het vaak zo vanzelfsprekend is hoe wij als docenten verwachten dat leerlingen en studenten een antwoord geven op een vraag in plaats van zelf beginnen met vragen stellen. Het zou leuk en leerzaam kunnen zijn om deze manier van denken en werken eens met een aantal mensen uit te proberen over een ander onderwerp dan landen. Hoe vaak maken we studenten eerder in de war dan dat we ze helpen tot een goed doordachte mening te komen en te leren argumenteren in plaats van antwoorden?
Verder is er dan nog Google Wave. Mijn account is vogelsia@googlewave.com Ik volg veel internationale waves over toepassing in onderwijs.Wil er in een andere blogpost wat meer op ingaan. maar alvast een link naar toepassingen die ik via Twitter binnen kreeg van @marcnext, in gewone mensen taal Marc Slijper, zo'n voor mij helpend en plezierig twittercontact.
http://www.theshinywave.com/news/top-10-uses-for-google-wave-right-now/
Later meer over Google Wave.
Labels:
feeds,
googlewave,
hzap09,
twitter,
web 2.0
vrijdag 1 januari 2010
1 januari 2010, over mijn 365/09 fotoproject
Iedereen die hier voorbij komt wens ik een fijn, leerzaam, gelukkig, vrolijk, zo gezond mogelijk, geinspireerd jaar toe. Ik heb me voorgenomen weer wat vaker een stukje te schrijven hier, maar ben er wel ontspannen over, als het er niet van komt, ook goed.
Ik wil graag iets vertellen over mijn keuze om deel te nemen aan het 365 photos 2009 project. http://www.flickr.com/photos/siavogel/?deleted=4090360051 Ik zag het project op 1 januari voorbij komen in Twitter en heb impulsief besloten mee te doen. De eerste foto was net voor dag 1 om was geplaatst. Ik had heel veel jaren niet gefotografeerd, had en heb alleen m'n iPhone om foto's mee te maken, weliswaar met veel foto-apps, maar toch...
Het was vaak moeilijk om een onderwerp te vinden omdat ik veel tijd doorbreng in huis en tuin in verband met gezondheid. Ik werd wel eens flauw van mezelf als ik weer een hoekje van het huis of een mooi stukje tuin gebruikte. Toch heb ik besloten om nog een jaar door te gaan. Waarom? Het maken van foto's heeft me veel gegeven. Door een onderwerp te moeten kiezen heb ik vaak moeten nadenken over de wereld om me heen. Bij iedere foto moet je een keuze maken voor het aspect van het onderwerp wat ik wil laten zien aan de ander of wat ik zelf wil onthouden, dus vastleggen. Maar vooral het iedere dag een foto publiceren op een openbare plek samen met een paar honderd andere fotomakers wereldwijd was heel bijzonder. Sommige mensen werden echte vrienden, sommigen lieten veel zien van eigen omgeving, van eigen mensen om zich heen. Anderen hebben me prachtige beelden gegeven van steden, stranden, bossen, dieren, planten, dingen, kunstwerken. Andere culturen werden zichtbaar. Het was een feest om zeer regelmatig rond te kijken op de verzamelplaats van elke dag 1 foto.
Ik had voor mezelf bepaald dat ik niet voor het fotograferen van mensen zou kiezen in verband met privacygevoeligheid. Een enkele keer heb ik het toch gedaan zonder namen toe te voegen en na overleg met betreffende personen. Ik overweeg of ik daar dit jaar anders mee om wil gaan. Natuurlijk zal ik altijd overleg plegen, maar het is misschien wel boeiend om meer gebruik te maken van situaties waarin mensen dingen doen, ondernemen, zijn. Het wordt een moeilijker jaar omdat alle interessante plekjes in het huis wel voorbij zijn gekomen en de tuin dezelfde seizoenen zal doormaken als in 2009. Soms is het natuurlijk juist ook leuk om te laten zien dat planten gegroeid zijn, dat bomen zijn gekortwiekt, dat plekken in de tuin dus zijn veranderd. Maar ik zal ook meer naar buiten moeten om te kijken, te ontdekken, onderwerpen te vinden. Het voelt goed om mezelf daartoe uit te nodigen door opnieuw deelnemer te zijn aan dit internationale gebeuren. Ook ga ik meer proberen te werken met verschillende apps op de iPhone. En misschien, heel misschien, zal ik ook zo nu en dan iets doen met stills uit Flipfilmpjes. Er is nog veel te ontdekken, te leren, vandaar een 2e jaar Iedere dag 1 foto!
Ik wil graag iets vertellen over mijn keuze om deel te nemen aan het 365 photos 2009 project. http://www.flickr.com/photos/siavogel/?deleted=4090360051 Ik zag het project op 1 januari voorbij komen in Twitter en heb impulsief besloten mee te doen. De eerste foto was net voor dag 1 om was geplaatst. Ik had heel veel jaren niet gefotografeerd, had en heb alleen m'n iPhone om foto's mee te maken, weliswaar met veel foto-apps, maar toch...
Het was vaak moeilijk om een onderwerp te vinden omdat ik veel tijd doorbreng in huis en tuin in verband met gezondheid. Ik werd wel eens flauw van mezelf als ik weer een hoekje van het huis of een mooi stukje tuin gebruikte. Toch heb ik besloten om nog een jaar door te gaan. Waarom? Het maken van foto's heeft me veel gegeven. Door een onderwerp te moeten kiezen heb ik vaak moeten nadenken over de wereld om me heen. Bij iedere foto moet je een keuze maken voor het aspect van het onderwerp wat ik wil laten zien aan de ander of wat ik zelf wil onthouden, dus vastleggen. Maar vooral het iedere dag een foto publiceren op een openbare plek samen met een paar honderd andere fotomakers wereldwijd was heel bijzonder. Sommige mensen werden echte vrienden, sommigen lieten veel zien van eigen omgeving, van eigen mensen om zich heen. Anderen hebben me prachtige beelden gegeven van steden, stranden, bossen, dieren, planten, dingen, kunstwerken. Andere culturen werden zichtbaar. Het was een feest om zeer regelmatig rond te kijken op de verzamelplaats van elke dag 1 foto.
Ik had voor mezelf bepaald dat ik niet voor het fotograferen van mensen zou kiezen in verband met privacygevoeligheid. Een enkele keer heb ik het toch gedaan zonder namen toe te voegen en na overleg met betreffende personen. Ik overweeg of ik daar dit jaar anders mee om wil gaan. Natuurlijk zal ik altijd overleg plegen, maar het is misschien wel boeiend om meer gebruik te maken van situaties waarin mensen dingen doen, ondernemen, zijn. Het wordt een moeilijker jaar omdat alle interessante plekjes in het huis wel voorbij zijn gekomen en de tuin dezelfde seizoenen zal doormaken als in 2009. Soms is het natuurlijk juist ook leuk om te laten zien dat planten gegroeid zijn, dat bomen zijn gekortwiekt, dat plekken in de tuin dus zijn veranderd. Maar ik zal ook meer naar buiten moeten om te kijken, te ontdekken, onderwerpen te vinden. Het voelt goed om mezelf daartoe uit te nodigen door opnieuw deelnemer te zijn aan dit internationale gebeuren. Ook ga ik meer proberen te werken met verschillende apps op de iPhone. En misschien, heel misschien, zal ik ook zo nu en dan iets doen met stills uit Flipfilmpjes. Er is nog veel te ontdekken, te leren, vandaar een 2e jaar Iedere dag 1 foto!
Labels:
365photos,
flickr,
homozappiens,
web 2.0
donderdag 24 december 2009
Bijna eind 2009, gelukkig 2010
Het bloggen is er al weer tijden bij ingeschoten. Ook nu komt er geen echte blogpost over iets wat met onderwijs te maken heeft. Ik heb van alles meegemaakt wat het waard geweest zou zijn een blogpostje over te schrijven, maar....
Voor mij belangrijke onderwerpen en gebeurtenissen:
* ben Natschool-key-user geworden voor P&O,
* heb deels, maar veel te weinig aandacht aan besteed, #cck09 gevolgd, toch weer veel van geleerd,
* heb mijn 25 jaar jubileum gevierd bij het Instituut voor Gezondheidszorg van de Hogeschool Rotterdam en heb daar mijn Sony 600 e-reader gekregen, waar ik heel erg blij mee ben,
* heb een aantal lessen in de Master Leren & Innoveren gegeven met wisselend resultaat, spannend hoe het verder gaat in het nieuwe jaar,
* had al vrij vroeg een Google Wave invite en volg zo'n ruim 60 waves, internationaal, allemaal over educatieve mogelijkheden van Waves, zeer boeiend (vogelsia@googlewave.com),
* had me al eerder gemeld bij de Ning The Educators PLN, http://edupln.ning.com/ en heb voor de mensen daar die lid zijn van de groep Educators on Google Wave, een niet-openbare start-wave aangemaakt om steeds nieuwe geinviteerden aan te verbinden
* heb beide #Teachmeets jammer genoeg niet bezocht, wel de eerste via internet gevolgd,
* ben met veel plezier doorgegaan met workshops in ons open aanbod over web 2.0, homo zappiens,
* was voor het eerst aanwezig bij het edubloggers diner en vond het geweldig!
* ben nog steeds redelijk actief op Yammer,
* heb moeite met bijhouden van Google Reader en Twitter, maar blijf het beiden boeiend en heel vaak erg leerzaam vinden,
* ben naar een SURFmediaworkshop geweest waar ik veel geleerd heb over het bewerken van filmpjes, heb zelf een Flip HD en vond het erg inspirerend.
En dat allemaal om zelf dan toch maar wel vast te houden wat me bezig hield, wat me inspireerde, waar ik blij van werd. Het was voor mij een jaar met ups en downs, maar aan het eind overheerst ondanks de last van gezondheid, opnieuw een goed gevoel en kan ik zeggen dat ik een gelukkig mens ben.
En daar was het schrijven van deze post vooral om begonnen; dat wens ik iedereen die mijn weblog eventueel bezoekt en dit stukje leest.
Heel fijne Kerstdagen, een geweldig 2010.
Voor mij belangrijke onderwerpen en gebeurtenissen:
* ben Natschool-key-user geworden voor P&O,
* heb deels, maar veel te weinig aandacht aan besteed, #cck09 gevolgd, toch weer veel van geleerd,
* heb mijn 25 jaar jubileum gevierd bij het Instituut voor Gezondheidszorg van de Hogeschool Rotterdam en heb daar mijn Sony 600 e-reader gekregen, waar ik heel erg blij mee ben,
* heb een aantal lessen in de Master Leren & Innoveren gegeven met wisselend resultaat, spannend hoe het verder gaat in het nieuwe jaar,
* had al vrij vroeg een Google Wave invite en volg zo'n ruim 60 waves, internationaal, allemaal over educatieve mogelijkheden van Waves, zeer boeiend (vogelsia@googlewave.com),
* had me al eerder gemeld bij de Ning The Educators PLN, http://edupln.ning.com/ en heb voor de mensen daar die lid zijn van de groep Educators on Google Wave, een niet-openbare start-wave aangemaakt om steeds nieuwe geinviteerden aan te verbinden
* heb beide #Teachmeets jammer genoeg niet bezocht, wel de eerste via internet gevolgd,
* ben met veel plezier doorgegaan met workshops in ons open aanbod over web 2.0, homo zappiens,
* was voor het eerst aanwezig bij het edubloggers diner en vond het geweldig!
* ben nog steeds redelijk actief op Yammer,
* heb moeite met bijhouden van Google Reader en Twitter, maar blijf het beiden boeiend en heel vaak erg leerzaam vinden,
* ben naar een SURFmediaworkshop geweest waar ik veel geleerd heb over het bewerken van filmpjes, heb zelf een Flip HD en vond het erg inspirerend.
En dat allemaal om zelf dan toch maar wel vast te houden wat me bezig hield, wat me inspireerde, waar ik blij van werd. Het was voor mij een jaar met ups en downs, maar aan het eind overheerst ondanks de last van gezondheid, opnieuw een goed gevoel en kan ik zeggen dat ik een gelukkig mens ben.
En daar was het schrijven van deze post vooral om begonnen; dat wens ik iedereen die mijn weblog eventueel bezoekt en dit stukje leest.
Heel fijne Kerstdagen, een geweldig 2010.
dinsdag 6 oktober 2009
Homo Zappiens in Master L&I, les 1.
Ik heb vandaag mijn eerste les verzorgd voor de studenten van de Master Leren & Innoveren. Ik had 2 lesuren van 50 minuten ter beschikking om mee te starten. Het onderwerp voor het hele jaar is Homo Zappiens, web 2.0. Het lokaal was natuurlijk tot de laatste seconde bezet door een voorganger, dus geen inrichttijd. Dat geeft mij altijd wel een beetje extra spanning. Maar met behulp van een worddocument met links op een USB-stick en een naar de studenten toegestuurde mail met het document, was er goed te werken. Vandaag waren de Google toolbar, met name voorlopig vanwege de bladwijzerfunctie, en het werken met het begrip RSS/feeds eerst aan de beurt. Websites ter beschikking hebben op elke computer kan heel handig zijn in werk - en studiesituaties. En ik vind dat het hoe dan ook in ieder geval zinvol is om te ontdekken hoe je als docent gebruik kunt maken van deskundigheid van vele anderen via het Internet en daar kan een feedreader een belangrijke rol in spelen. Ik werk (tot nu toe) alleen op Windows-computers en met Google. Ik ken dus niet de weg op Mac's en eigenlijk ook nauwelijks wat andere browsers dan IE voor mogelijkheden hebben. Ik heb studenten wel gewezen op andere feedreaders, maar ze toch aangeraden eerst maar even zo te beginnen om een beetje greep te krijgen op het fenomeen RSS. Vantevoren weet ik dat 100 minuten kort is. Computers opstarten, inloggen, zoeken, elkaar helpen, het kost allemaal tijd. In mijn handleiding stond ook nog Delicious, maar daar zijn we, natuurlijk :-), niet aan toe gekomen.
Ik vond het een heel plezierige startbijeenkomst en heb een beetje indruk hoe de groepsleden reageren en elkaar ondersteunen. Er waren ook nog 3 stafleden van de Master aanwezig. Zonder echt evaluatiemoment heb ik de indruk gekregen dat de deelnemers en de staf voorlopig wel tevreden waren. Dat geeft mij enthousiasme voor de volgende keer!
Ik moet nog overleggen of ik de door mij gemaakte documenten voor de Master mag publiceren, dus nog even geen link naar het gebruikte stuk. Ik vind het ook niet van dien aard dat het veel betekenis heeft voor anderen, maar het geeft wel uitleg over en links naar..., dus het zou kunnen dat lezers, misschien met name collega's op de HR, er iets aan zouden hebben. Daar kom ik nog op terug.
Overigens heb ik deze eerste les met dank aan Jeroen Bottema deze site als eerste gebruikt om deelnemers te laten oefenen met een abonnement op een website in de feedreader terecht te laten komen. http://www.leervlak.nl/index.php/icto/my-top-10-tools-for-learning-professionals.html
Ik vond het een heel plezierige startbijeenkomst en heb een beetje indruk hoe de groepsleden reageren en elkaar ondersteunen. Er waren ook nog 3 stafleden van de Master aanwezig. Zonder echt evaluatiemoment heb ik de indruk gekregen dat de deelnemers en de staf voorlopig wel tevreden waren. Dat geeft mij enthousiasme voor de volgende keer!
Ik moet nog overleggen of ik de door mij gemaakte documenten voor de Master mag publiceren, dus nog even geen link naar het gebruikte stuk. Ik vind het ook niet van dien aard dat het veel betekenis heeft voor anderen, maar het geeft wel uitleg over en links naar..., dus het zou kunnen dat lezers, misschien met name collega's op de HR, er iets aan zouden hebben. Daar kom ik nog op terug.
Overigens heb ik deze eerste les met dank aan Jeroen Bottema deze site als eerste gebruikt om deelnemers te laten oefenen met een abonnement op een website in de feedreader terecht te laten komen. http://www.leervlak.nl/index.php/icto/my-top-10-tools-for-learning-professionals.html
Abonneren op:
Posts (Atom)