maandag 18 januari 2010

Bezig met ontdekken en leren.

Ik werk met een feedreader (RSS), Google Reader, om nieuwe berichten van interessante weblogs binnen te halen. Op dit moment zijn dat wel heel erg veel abonnementen, maar ik kan (nog) niet beslissen welke ik eventueel weg wil doen. Eigenlijk integendeel, ik kom, vaak via Twitter, nog steeds nieuwe weblogs en sites tegen waar ik meer van wil weten en van wil leren. Een zo'n site is Dangerous Irrelevant waar ik een artikel tegen kwam van Scott McLeod over wat hij zoal leest via de feedreader. Geweldig. Wat is er toch veel te ontdekken en weten.
http://www.dangerouslyirrelevant.org/2010/01/want-to-know-what-im-reading-online.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+dangerouslyirrelevant+%28Dangerously+Irrelevant%29&utm_content=Google+Reader

Even geleden was ik op een studiemiddag van de KU Leuven over POP en Portfoliogebruik door studenten, maar ook door docenten. Ik heb er niet zoveel nieuws gehoord, maar was wel erg gecharmeerd van het enthousiasme waarmee docenten / presentatoren hun eigen ervaringen wilden delen met het publiek. De inleiding van Prof. Dr. R.J.Simons vond ik wel inspirerend om op een andere manier naar reflectie te kijken. Deels was dat wel nieuwe kost voor me trouwens. Zie hier de presentaties.
http://ppw.kuleuven.be/cscap/StuddagPORTFOLIOS/ProgrammaStudiedagJan010DEFINITIEF.html

Op Twitter hadden een aantal docenten het steeds over een nieuwe community-site. Enige tijd lang had ik de indruk dat het alleen bedoeld was voor docenten die werken op een ROC dus in het MBO en het VMBO onderwijs. Navraag leerde dat dit niet zo is. Het "Consortium voor Innovatie richt zich op het organiseren van conferenties en reizen voor de BVE-sector op het gebied van onderwijsvernieuwing en ICT. Daarnaast is het Consortium voor Innovatie verbindende schakel tussen allerlei nieuwe initiatieven en maken we ons sterk voor kennisdeling daartussen." Met name de zinssnede 'onderwijsvernieuwing en ICT' en 'sterk voor kennisdeling' zijn begrippen waarom ik mij bij deze community heb aangemeld. De community is pas gestart en hoge prioriteit heeft het organiseren van De Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT op 14 en 15 april. Zie verder even de site van de community en waar je je kunt aanmelden zo je naar deze (zeer betaalbare!!) conferentie zou willen gaan.
http://www.cvicommunity.nl/home    http://www.cviweb.nl/onderwijsvernieuwing.aspx?p=5

Ook via Twitter ontdekte ik de site van Kennisnet over Softskills. Soms komen dingen grappig bij elkaar in je netwerk. De persoon die deze site beheert, Jaap Bosman, als @JaapSoft actief op Twitter, bleek eerder een reactie te hebben gegeven op dit weblog naar aanleiding van mijn stukje over het 365 foto's project op Flickr. Uit die reactie bleek hij zelf een fotoblog bij te houden, ook iedere dag een foto, maar een individueel blog http://jjbs.wordpress.com/2010/01/18/kamperen-in-de-sneeuw-18365/ .
Op de site http://softskills.kennisnet.nl/ vind je heel veel bruikbare informatie over leren 2.0 zal ik maar zeggen. Neem zelf een kijkje.

Een ander boeiend fotoblog is van Kathie Onarheim. Ik ken haar niet in real life, zij is een netwerkcontact wat mij zeer dierbaar is geworden. Prachtige foto's met commentaar. Vorig jaar alleen deelnemer op Flickr, nu de stap gezet naar een echt eigen fotoblog. Mooi hoor! http://konarheimphotoblog.blogspot.com/2010/01/ds64.html

Als laatste. Ik heb toestemming "van de baas" gekregen om naar een conferentie in Barcelona af te reizen. Op 7, 8 en 9 juli is daar een Europese bijeenkomst met als thema Personal Learning Environments. In mijn internationale contacten ben ik daar veel mee bezig. Zo ben ik Member van de internationale Ning: The Educator's PLN, http://edupln.ning.com/ En nu mag ik naar een conferentie waar een aantal van de mensen die ik via social sites ken en volg, een keynote of anderszins een bijdrage zullen leveren. Geweldig. Ben er ontzettend blij mee. Weliswaar kan ik nog niet inschrijven, maar ik let erg goed op zodat ik toch niet te laat zal zijn...  http://pleconference.citilab.eu/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten