zondag 11 juli 2021

Uit de airfryer(s): saucijzenbroodjes, varkenshaas, verse worst, garnalenkroketten, zeeduivel en frietblokjes; stoofvlees uit de Römertopf; heerlijke feta-saus; bloemkoolpuree met salie en ook nog mascarpone-ijs.

Waar een airfryer natuurlijk ook uitermate geschikt voor is, is opwarmen van door een goede bakker gemaakte saucijzenbroodjes. Heerlijk in de namiddag met een glas witte wijn of een whisky voor de ander. Ze zaten 5 minuten in de niet-voorverwarmde airfryerXL, lekker, maar toch beter voorverwarmen of het had een paar minuten langer gekund om ze goed heet te maken. 

Deze zondag aten we peultjes. Mij leek varkenshaas hier wel bij te passen. Er stond nog een groot stuk feta van de Griekse winkel. Ik herinnerde me een heerlijk recept. Dat staat in een kookboek. Over dat boek heb ik ooit een recensie geschreven voor Hebban en daar staat het recept in, varkenshaas met fetasaus. De haas woog 260g. Ik heb de hoeveelheden gehalveerd. Er is natuurlijk van alles te vinden over hoe een varkenshaas klaar te maken in de airfryer. Omdat wij het aten met die specifieke saus heb ik gekozen voor inwrijven met peper, een paar plakjes rauwe ham eromheen gedaan, dan ingesmeerd met zonnebloemolie en 12 minuten in de airfryerXL in het mandje gebakken op 180°. Precies goed. Een beetje rijst erbij gemaakt in de rijstkoker. Veel saus over, dus nog minder maken was beter geweest. Wel erg lekker. 

Bami goreng maar natuurlijk wel aangepast werd het maandag. De andere helft van het kleine witte kooltje in de Magimix fijngemaakt. Dit samen met een rode ui en een gedroogd pepertje aangebakken. Dan vers-gevijzelde komijn, kurkuma en koriander erbij (die heerlijke geur!). Verse gember, knoflook (3 tenen), ketjap, een halve grillworst in stukjes, een paar stukjes omelet van zaterdag en een lepel pindakaas erbij. Dan de eerder gekookte 130g ei-noedels erdoor en even goed heet laten worden. In een aparte pan 4 geklutste eieren langzaam laten garen. Op tafel gebakken uitjes, kroepoek en seroendeng. Heerlijk hoor.

Dinsdag moest de rest fetasaus van de varkenshaas wel op. Ik bedacht daarbij een 'voorgekookte' Griekse verse worst uit de diepvries, gebakken op de grillplaat in de airfryerXL, 6 minuten op 180°. Wat fusilli gekookt. Een eenvoudige komkommersalade erbij. Verse dille direct boven de blokjes komkommer geknipt, een apart sausje gemaakt van crème fraîche en mayonaise met zwarte peper. Wat een geweldige combinatie van smaakjes weer. O ja, ook nog een paar mini-tomaatjes.

Ik maakte de volgende dag bloemkoolpuree met salie. Mijn grote bloemkool door de helft was nog 430g, die heb ik apart gekookt. Iets minder aardappel en 4 grote tenen knoflook wel samen gekookt. Verse blaadjes salie van de grote struik gehaald. Ik heb voor het eerst de Magimix mash and puree kit gebruikt die al langere tijd in de kast stond. Ik vond het voor 2 personen nooit zo echt nodig en voor meerdere maakte ik vaak puree in de slowcooker. Na het koken alles door de machine en daarna de fijngesneden salie, een beetje boter en een beetje crème fraîche erdoor geroerd. Erbij aten we garnalenkroketten die eigenlijk na ontdooien 6 minuten moeten worden gefrituurd in 180°. Maar, geen frituur meer in huis hier, dus heb ik ze in de airfryerXL in het mandje gedaan. Niet ontdooid en na insmeren met olie 10 minuten op 160°. De combinatie was echt voortreffelijk. Het gedoe met de puree door de machine, 'kweenie hoor, veel afwas. En de kroketten, nou zie maar op de foto. Maar wel echt heerlijk...., ha, ha.


We aten donderdag zeeduivel. Uit de koelkast een doosje peultjes, een klein doosje witte rijst en een beetje bami met een stukje ei door elkaar gehusseld en opgebakken. De vis bestond uit 2 stukken van ieder 160g met bot. Ik leerde in mijn eigen blog hoe ik ze eerder had bereid in de airfryer. Deze keer heb ik gekozen voor en papillotte. Beetje olie op de folie, vis erop met komijnzaad, tijm, peper en zout en een scheutje witte wijn en mooi dichtgevouwen met ruimte. AirfryerXL voorverwarmd en de papillotten in het mandje 10 minuten op 180°. Perfect gaar. Ook nog een schaaltje rode kropsla met een sausje van crème fraîche, mayonaise en zwarte peper. Heerlijke smaakjes samen met de rare combi van resten en de vis en sla met saus.


Na het heerlijke eten nog een koffie met cognac en een koekje op het terras naast de keuken. 

Vrijdag waren de leuke kleine jongetjes in huis en thuisbrengen was geen lolletje deze keer. Langdurig vast in het verkeer in de stad. En omdat ik echt een paar dingen voor de volgende dag moest doen, maar een pizza besteld en heerlijk buiten opgegeten. 


Op de laatste dag van deze blogweek weer eens gasten in huis. Vrienden die we sinds de corona-narigheid niet meer hadden gezien, dus feest.

Vrijdagavond maakte ik vast gemarineerde tomaatjes. Iets meer tomaat dan in het recept dus ook van de andere ingrediënten iets meer. Ik gebruikte verse oregano uit de kruidentuin en 2 tenen geperste knoflook voor de marinade. De burrata aparte geserveerd omdat voor mij niet helemaal duidelijk was of men de salade wel met de kaas wilde eten. Sommigen wel, anderen niet dus. Deels dus over in de koelkast.

Ook het mascarpone-ijs maakte ik vrijdagavond. Helemaal volgens recept en in de ijsmachine. Altijd meer dan nodig maar echt ontzettend lekker samen met de fruitsalade. 
Brood en vlees uit de vriezer en ijs er in.

Voorafgaand aan de eierragout aten we wat stukjes droge worst, fazantenpaté, rillettes en olijven. Vers afgebakken brood, zoute boter wat crackers. Dat kon nog prima buiten onder de parasol met een heel licht regentje en een zwoele temperatuur.
Daarna binnen verder.

Voor de eierragout 1 grote ui gesnipperd met de Onionchef met het roze mes. In een klontje boter met wat kerriepoeder laten bakken. Daarna een kleine lepel bloem en 100ml room erdoor en nog zo'n 5 minuten laten pruttelen. De eerder al gekookte 4 kleine eieren, een paar knepen tomatenketchup en een beetje bouillonpoeder erdoor geroerd. In de ochtend gemaakt en na het opwarmen nog wat peper, zout, peterselie en bieslook door geroerd. Opgemaakt met een ring en erop een ¼ partje ei en een spriet bieslook. Jammer maar foto vergeten maar het zag er leuk uit en was erg lekker vonden ook de gasten.

Als hoofdgerecht stoofvlees op z'n Spaans. In plaats van bleekselderij gebruikte ik knolselderij. In de Magimix met het hulpmiddel voor blokjes fijngemaakt. En maar 1 ui en wel 3 tenen knoflook. Het nadeel van de römertopf tegenover de slowcooker is dat je het niet van tevoren helemaal kan klaarzetten omdat de topf kort voor het in de oven gaan nog een kwartier in water moet worden gezet. Alles dus in de ochtend in een grote schaal gedaan. Het vlees, 500g,  met de paprikapoeder en knoflook gebakken voor het geheel de oven in ging. Na uiteindelijk 2½ uur op 250° eigenlijk O.K. maar daarna nog ½ uur op100° omdat de frietjes nog niet klaar waren. Een heerlijke maaltijd. Wel wat over.


Ook in de ochtend de frietblokjes gesneden met hetzelfde hulpmiddel. Langer in het water bleek eerder geen probleem. Gebakken in de airfryerXXL met het smart sensing programma. Perfect. Bijna helemaal op. Was 750gram. 

Er zijn vele recepten voor fruitsalade. Ik heb een linkje gekozen maar natuurlijk anders gemaakt. In huis: doosjes rode- , roze- en blauwe bessen, doosje aardbeien, 2 kiwi's, ½ watermeloen. Dit gemengd met een scheutje zoete witte wijn die er bij gedronken kon worden. Wat een lekker en leuk dessert op deze manier.


En dat ijs, wat ontzettend goed gelukt. Niet te hard, goed te verdelen. En natuurlijk heerlijk in combinatie met het fruit. Fijn gezelschap, fijne maaltijd.

En vandaag, zondag, nog geen idee, maar in de middag visite die misschien wel wat ijs met fruit willen, want genoeg in vriezer en koelkast. Daarover volgende week dan maar weer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten