zondag 26 augustus 2018

Zuurkool uit de slowcooker, heerlijke maaltijden in Frankrijk en parmentier met boudin noir in de airfryer.

Zondag aten we zuurkool uit de slowcooker. Met in plaats van zuurkoolspek een stukje gerookt spek. Ik vind het nat van de zuurkool wegdoen en dan vervolgens water er bij een beetje raar. Niet gedaan dus en ook niet gespoeld. Zuurkool mag best zuur zijn. In de andere pan van de duo slowcooker aardappelpuree van 620g ongeschilde nieuwe aardappels met 40g boter en 40cc water, peper en klein beetje zout. Beiden 7 uur op laag gezet. We aten er de rest van de daging smoor bij en geen rookworst dus. De aardappelen maakte ik wat fijner met een houten lepel en er gaat geen melk door. Erg lekker met alleen de boter en peper. De zuurkool was echt heerlijk ook. En de daging paste er prima bij.


Op maandag een paar broodjes. Voor de ander met haring, voor mij met eiersalade.

Dinsdag kwamen we aan in het hotel voor de overnachting van de reis naar onze vriend in het zuiden van Frankrijk. We logeren hier al jaren zowel op de heen- als terugreis. Niet zozeer voor de hotelfaciliteiten, maar omdat er echt geweldig gekookt wordt. En we met een hand en kus welkom worden geheten intussen :-).
We aten deze keer als voorgerecht foie de canard en ja ik weet dat veel mensen vinden dat dat niet meer mag, maar in Frankrijk genieten we daar toch van een paar keer per jaar. Verder eendeborst met een heerlijke honingachtige saus. Na voor mij wat kaas en voor partner ijs met wodka. Goede wijn bij het eten.


De volgende dag aangekomen in het zuiden werden we welkom geheten met champagne. We aten een filet van een witte vissoort gebakken in de oven met wat olie met venkel en kruiden. Er bij witte rijst met peterselie. Heerlijk. Met een erg lekkere witte wijn. Voor mij volledig nieuw: Gamade. Mijn wijnhobby en wijnkeuze thuis heb ik met name geleerd van deze Franse vriend.

We aten donderdag 's middags warm. Mosselen met brood. Grote pan kleine mosselen in heerlijk kooknat met witte wijn, kruiderijen, bouillon. Weer met die heerlijke Gamade witte wijn.


's Avonds salades, tomaat en witlof, stukje droge worst en wat kaas toe. Met brood natuurlijk.

En vrijdag weer 's middags warm. Ik had een doos met vleeswaren meegebracht van Brandt en Levie waaronder 4 worsten met pistache. Deze werden gebakken en opgediend met een heerlijk wittebonen-mengsel uit blik. St. Nicolas-de-Bourgueil was de wijn die we er bij dronken. Jonge wijn, lekker maar vooral ook met een voortreffelijke geur.
En 's avonds meloen, salades, tomaat en komkommer deze keer, paté, kaas en brood.


In de meegebrachte doos vleeswaren zaten ook 2 worsten boudin noir ofwel bloedworst. Het woord alleen al. Maar de Franse vriend en de partner vinden het heel lekker wist ik. Een leuk recept ervoor vond ik in het boek de worst story door Samuel Levie, Parmentier maar dan met bloedworst dus.
Ongeveer 4 aardappelen schillen en tot puree bewerken met 4 eetklepels olijfolie. Het vel van 500g bloedworst verwijderen en in stukken snijden. De worst rul bakken samen met 1 teen knoflook en 1 theelepel piment d'Espelette. Schil 1 appel, snijdt in plakjes en bak kort in boter, bestrooi met peper.
In een ovenschaal: de worst, de partjes appel er op, dan de puree en dan nog 2 eetlepels geraspte kaas.  Alles is al gaar, dus hoeft alleen gegratineerd te worden in een hete oven. In de airfryer op 180°, afgedekt met een spatdeksel in verband met de kaas, eveneens ongeveer 5 minuten. En als het eerder is klaargezet natuurlijk langer omdat het dan warm moet worden.

En vandaag, zondag? Afwachten :-). Ik eet en drink met veel plezier en smaak wat onze vriend Alain allemaal maakt voor en aanbiedt aan ons.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten