zondag 28 januari 2018

Vleesloze dag, verse worst en appelcrumble uit de airfryer, soep van resten, wintergroenten en aardappelpuree uit de slowcooker en haantjes uit de Römertopf.



Zondag weer eens een dag zonder vlees. Spruitjes in een roomkaassaus met risotto uit de rijstkoker. Met 350g schoongemaakte spruitjes, deels doormidden gesneden, 1 gesnipperde ui, 3 tenen knoflook uitgeperst, een restje cottage cheese, 75g roomkaas, een beetje geraspte oude kaas en peterselie uit de kruidentuin. De risotto gemaakt met halve hoeveelheden, paddenstoelenbouillon, in huis gedroogde tijm en peterselie en cheddar. En zonder paddestoelen dus. Heerlijke kazige combinatie van smaken.

Boerenkool met in de airfryer gebakken verse worst van het worstabonnement van Brandt en Levie. In plaats van prei een flinke ui gebruikt, 200g voorgesneden boerenkool, 450g verse aardappelen in blokjes gekookt en pas aan het eind van de 10 minuten baktijd samen met de 75g roomkaas door de kool en ui gedaan. De worst 10 minuten op 180° gebakken op de grillpan.

Een fruittoetje, omdat het fruit nodig op moest, van 3 peren, 1 banaan, 2 kleine mandarijntjes, scheutje citroensap en ½ potje magere crème fraîche. Goed afgedekt met huishoudfolie er direct op, uren in de koelkast gezet. Niet helemaal op natuurlijk :-).

Omdat ik het leuk vind over koken en eten te schrijven, zoek ik altijd naar recepten die ik kan gebruiken bij wat er op dat moment in huis is en wat aan de beurt is om op te maken. Een linkje naar een bestaand recept is dan denk ik plezierig voor mensen die het blog lezen. Vaak maak ik er wel zelf dan weer net iets anders van wat beter uitkomt. Toch vind ik dan niet dat ik een 'nieuw' recept heb gemaakt, dus blijf ik de linkjes geven ter inspiratie.

Op dinsdag 2 extra eters aan tafel. Ik maakte eierwraps met groenten en garnalen. Met nasi goreng in verband met de extra groenten. Verder voor ieder een halve kiploempia (er waren er nog maar 2 in de diepvries) en op tafel kroepoek, rempèjek, pindasaus, seroendeng, komkommer.

De wraps heb ik 's middags vast gebakken, omdat ik niet alles tegelijk wilde doen. Af laten koelen op bordjes. Dan alle groenten gesneden voor de wraps en de nasi (eerlijkheidshalve: deels een zakje met Chinese wokgroenten gebruikt in plaats van rode paprika, prei en taugé en geen doperwten :-)). Bruine basmatirijst in de rijstkoker ook al tevoren gekookt. Hollandse garnalen worden niet lekkerder door ze te bakken, dus die pas op het allerlaatst bij de inhoud voor de wraps in de wok gedaan. In een andere pan de groenten voor de nasi gebakken met de kruiden en de rijst er bij. Intussen de loempia's in de airfryer, 7 minuten op 180° en daarna nog 4 minuten op 160°.

In de middag ook vast het dessert gemaakt, appelcrumble. In 4 aparte kleine bakjes, met maar één grote appel en de rest verdubbeld behalve de suiker. Op 160° 15 minuten in de airfryer. Nog warm een schepje eerder gemaakte cranberry compote er op gedaan.

Woensdag opgewarmde resten van de spruitjes en risotto van zondag voor mij en stoofvlees van vorige zaterdag met brood voor partner.

Donderdag oppasdag in Rotterdam. We aten na afloop in het eigen dorp bij Restaurant Gewoon onder andere een kalfsoester met champignons. Gezellig en lekker met koffie en calvados toe.

De volgende dag maakte ik soep in de soepmachine van een rest ongekookte Chinese wokgroenten, rest boerenkool en stukjes aardappel van dinsdag, klein beetje stoofvlees wat nog over was en water. 's Avonds nog wat opgebakken nasi met groenten van de eierwrap en een beetje pindasaus.

Alvast het notenijs voor de volgende dag gemaakt en de noten gekarameliseerd. In het recept voor 6 personen de hoeveelheid noten voor het karameliseren nog verdubbeld, dus 60g verse walnoten.

Op de laatste dag van deze blogweek een etentje met vrienden.


Voor het tartaartje van gerookte makreel alles klaargezet. Opgemaakt met stukjes ei en schijfjes komkommer. Wel maar 400g makreel, 3 tomaten en 5 eieren want die waren wat klein.


Ik heb voor de wintergroenten uit de slowcooker de hoeveelheden uit het recept aangehouden hoewel ik denk dat dat voor 4 personen was bedoeld. Maar eigenlijk is er altijd teveel als er meerdere gangen zijn. Hoeveel een buisje saffraan is weet ik niet, maar heb er in gedaan wat nog in mijn buisje zat. Een beetje verse peterselie, maar ook de theelepel gedroogde er bij. Omdat de pot erg vol zat heb ik hem 5 uur op laag gezet. Was erg lekker.

Voor aardappelpuree uit de slowcooker juist minder gekozen dan in het recept. Blijkt ook altijd veel te veel te zijn, dus nu ruim een kilo aardappels en de rest aangepast. Twee volle potten in de duo. Heerlijk en van beiden wel over.


Dan de haantjes uit de Römertopf. In 2 topfen ieder 2 haantjes. Ongeveer wel volgens recept per topf in de oven gezet. Deze op 250° en de haantjes er 1½ uur in gehad. Dan de saus afgegoten en de haantjes door partner in helften laten snijden. Voor de saus verse kastanjechampignons al 's middags gebakken. Met de saus uit de topfen gelijk mee opgewarmd. Wilde niet erg goed lukken. De zure room bleef schifterig, ook met extra maïzena niet erg dik geworden. Overigens wel lekker....

De keuze voor de kazen, Epoisses en Reblochon bij de pruimen in Armagnac was prima. Het ijs met de gekarameliseerde noten met espresso was een heerlijke afsluiter. Een kopje thee of koffie met een chocolaatje en voor de liefhebbers een glaasje was het definitieve einde van diner en avond.

En vandaag, zondag, een grote afwas, doet partner, resten van aardappelpuree, groenten en haan en verder heel kalm aan :-).
En natuurlijk bouillon maken van de resten van de haantjes.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten