zondag 15 maart 2015

Het gemak van de airfryer; een Oosterse touch met vrienden.

Zondag eerst heerlijk gegeten bij dochter en schoonzoon. Hij kookte en goed!
Tussendoor in een restaurant gegeten vanwege restaurantweek.
Een keer eenvoudige pasta gemaakt met paddenstoelen en spekjes, een recept wat ik eerder heb gebruikt voor een lunch met vrienden.

Dit witlofreceptje heb ik met rauwe ham klaargemaakt in de airfryer in een kleine bakvorm die paste in het mandje. Het was opvallend dat in dit geval de tijd juist langer was dan ik normaal in de oven er aan besteedde. Misschien een te hoge bakvorm of misschien is ander materiaal beter. Uiteindelijk werd het wel heerlijk gekleurd en het smaakte goed. Ik had een haaskarbonade er bij gebakken in de pan. Ik wilde een beetje een zoetige smaak omdat er een puree van bataat en wortel bij was. Op zoek naar karbonade met zoet kwam ik deze grappige site tegen. Gekozen voor de karbonade met honing natuurlijk :-).

De paddenstoelen en de Hollandse garnalen moesten op. Deze heerlijke combinatie heb ik behoorlijk aangepast aan wat er verder in huis was. Kastanjechampignons en oesterzwammen gebakken in boter met alleen wat peper en een heel klein beetje zout. Het stoofpotje was zonder zalm maar met flink meer garnalen. Ik heb minder vocht gebruikt dan in het recept staat, room en wijn en een heel klein beetje water en een stukje van een visbouilllon-blokje. En de mosterd was Dragonmosterd. Uiteindelijk had het met nog iets minder vocht gemogen, hoewel de saus echt heerlijk was. Een frisse komkommersalade aangemaakt met wat zonnebloemolie met zongedroogde tomaat en salie en peper paste er goed bij. Vers maisbrood van de biowinkel was lekker om in de saus te soppen.

Een salade van rauwe witlof en gemengde sla van de biowinkel met blokjes ham en kaas aangemaakt met wat olie was lekker eenvoudig met haring en brood op vrijdag want zaterdag was etentje-met-vrienden-dag. Het etentje had een Oosters tintje.

Als voorgerecht hadden we kleine kiploempia's van de poelier in 10 minuten gebakken in de airfryer.

Voor de Sajur Lodeh heb ik twee verschillende recepten gecombineerd en vervolgens er ook nog een eigen draai aan gegeven. Ik maak graag zoveel mogelijk van tevoren klaar zodat er als het bezoek er is niet zo heel veel meer hoeft te worden gedaan in de keuken. Een ½ bloemkool, ⅓ groene kool, 2 flinke wortelen, ongeveer 1 ons haricots vers en ½ rode paprika heb ik met een vers laurierblad en een paar schijfjes verse gember kort gekookt in parelhoenbouillon, die vond ik in de diepvries :-). Direct na het koken de bouillon afgegoten om doorkoken te voorkomen. Ui, prei en knoflook daarna gefruit met 2 theelepels korianderpoeder en 1 theelepel sambal en vervolgens de kokoscrėme er in laten smelten. Direct voor het eten alles bij elkaar in de grote pan gedaan en bamboescheuten en taugé toegevoegd en langzaam opgewarmd zodat de groenten niet te ver zouden doorkoken.

Voor het rijstgerecht er bij is veel aangepast omdat we er een op het vuur gegrilde in ketjap, sambal en gembersiroop gemarineerde entrecote bij aten en dus de extra kip of ander vlees in de nasi niet nodig was. De rijst heb ik van tevoren gekookt en de ui, knoflook en een ½ ansjovisfiletje uit de olie klaargezet. In mijn dorp was geen trassi te vinden. Na opzoeken wat dat eigenlijk is, dacht ik dat een ansjovis misschien ook wel zou kunnen. Prei, selderie en ontbijtspek gesneden. Direct voor het eten de ui met knoflook en ansjovis in een grote pan gebakken, dan de rijst er bij. Apart heb ik de stukjes ontbijtspek gebakken. Nadat het rijst met uimengsel goed heet was zijn er de selderie, prei en stukjes ontbijtspek doorgeroerd.

Met al eerder zelfgemaakte pindasaus, ketjap, sambal, gebakken uitjes, seroendeng, atjar en kroepoek een uitnodigende tafel. Die had best op de foto gemogen, maar ja, druk en gezellig, dus vergeten :-).

Voor het toetje waren bananen nodig. De banaan in bladerdeeg is klaargemaakt in de airfryer, zie blog van 15 februari en daarbij bananenijs gemaakt in de ijsmachine.
200 gram banaan pureren met sap van ½ citroen en 75 gram suiker. Daarna goed roeren door 150 cc melk en 50 cc slagroom. Ongeveer 30 minuten in de ijsmachine.


Een leuke afsluiter van een lekker etentje. En de gasten bleven slapen dus was er uren later ook nog een gezellige en uitgebreide zondagsbrunch waarbij het op te bakken brood weer snel op tafel stond door die heerlijke airfryer aan het werk te zetten. Echt een aanwinst, dat apparaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten