zondag 7 december 2014

Soep, vlees, paddenstoelen, vis; afwisseling in de keuken.

Deze week heeft de soepmaker een paar keer dienst gedaan. Ik had enige twijfel of dit nou wel zo'n zinvol apparaat zou zijn, maar het blijkt toch wel erg handig. Wat er fijn aan is, is dat je niet meer met een staafmixer staat te knoeien waardoor alles onder de soepspetters zit :-). Dat is natuurlijk een beetje flauw, maar toch, restjes, verse spullen, water, smaakjes door kruiden toe te passen, alles er in, stand kiezen en hup. En de smoothy-stand gebruiken voor het maken van een koude soep is ook wel plezierig.

De airfryer heb ik deze week met name gebruikt voor het grillen van vlees. Ik gebruik daar de extra aangeschafte grillpan voor. Ook weer zo'n handige aanvulling op de keukenapparatuur. Een bieflapje had iets korter gemogen, het blijft nog wel een beetje zoeken naar de beste instellingen. Voor de entrecote heb ik een recept als basis gebruikt. De lappen vlees van onze onvolprezen Freek en Marleen zijn erg groot, één voor samen is daarom genoeg. En deze was wel precies goed qua roodheid en sappigheid.






Met een voor- en nafoto een beeld van hoe mooi de grillpan zijn werk doet.









Voor het maken van gegrilde groenten zijn eindeloos veel recepten te vinden. En die heb je eigenlijk helemaal niet nodig. Maar op deze pagina vind je gelijk ook wel weer leuke verwijzingen naar andere recepten. Deze keer had ik de groenten gegrild in de grote oven omdat de airfryer in gebruik was voor de entrecote. Heerlijk hoor, al die mogelijkheden in de keuken. En van de groenten die over zijn kun je dan weer een heerlijke soep maken.


Op een van de dagen aten we pasta met paddenstoelen. Penne in plaats van pappardelle, ach, wat maakt het echt uit. Ik heb er wat stukjes chorizo en wat gedroogde tomaatjes in olie extra aan toegevoegd. Er bij een rucolasalade met yoghurtsausje.

Op donderdag waren we in het theater LantarenVenster naar een concert van New Cool Collective waar we vooraf een hapje hebben gegeten. De Burger LantarenVenster, klik maar even door naar het menu onderaan de pagina, is echt heerlijk hier. Een aanrader. Behalve dan natuurlijk voor de niet-vleeseters.

En vandaag, zondag, is het visdag. Er ligt een mooie zeebaars te ontdooien. Er is zeekraal in huis van de biologische webwinkel. Ik denk met een puree van aardappel en wortelpeterselie. Omdat ik geen filets maar een hele vis gebruik is dit wel een handig recept. Eenvoudig en het lijkt me erg smakelijk. Eens kijken of 'ik er geweldig mee kan scoren'. En vóór het donker de kruiden uit de tuin halen...


Voor het eerst sinds langere tijd heb ik weer eens een paar papieren kookboeken gekocht. Het Krokettenboek van Johannes van Dam wilde maar niet als e-boek verschijnen en ik wil echt heel graag leren kroketten maken. En dan is het de bedoeling dat ik niet aan de definitie in het boek ga voldoen: "een krokant korstje rond een zachte vulling en dat korstje, in principe van paneermeel, is in de FRITUUR ontstaan." Nee, mijn kroketten moeten garen in de airfryer. Maar ja, dat kan dus pas als ik de moed heb opgebracht om zoiets te maken :-).

Een 2e boek is een al wat ouder boek van Jean-Francois Mallet met alleen maar recepten voor de slowcooker. Misschien dat ik één van de komende weken wel iets over dit boek zal schrijven op de site Hebban Culinair waar ik met name over boeken schrijf. Onder het kopje uitgelichte blogposts vind je daar mijn bijdrage.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten