zondag 30 november 2014

Een drukke week in de keuken.

Heel gewoontjes, maar toch erg lekker. Op maandag maakte ik een ovenschotel met gehakt, groenten en aardappelpuree. Waarom een mens aardappelpuree uit een pakje zou eten, verwondert me mateloos. Een lekkere echte puree maken is toch niet zo heel moeilijk zou ik zeggen. Paprika, ui, courgette en aubergine zijn fijne groenten om in dit soort maaltijden te gebruiken. Ik had er extra ook champignons in verwerkt.
De volgende dag was wel redelijk bijzonder. Er lag een bloemkool in de groentelade. Wat te doen. Na enig zoeken kwam ik dit bijzondere recept tegen. Lekker knoeien met het omhulsel, maar wat zag-ie er prachtig uit en wat smaakte-ie heerlijk met een gekookt aardappeltje en een mayonaisesausje er bij. Zo anders dan "gekookte bloemkool met een papje". Daar gruwen veel mensen van, maar ik vind dat eigenlijk ook wel heel erg lekker eerlijk gezegd :-).



Witlof eet ik graag rauw. Met gebakken aardappelen, half-zacht gekookte eieren en de wekelijkse haring voor de partner goed eten.

Op donderdag kwam een vriendin lunchen en we hadden afgesproken om een wat late lunch te doen met warme hap. Ik heb een gehaktbroodje gemaak in de airfryer. Het recept hiervan staat in de app met airfryer recepten. In grote lijnen lijkt het natuurlijk op alle gehaktbroden. In dit recept heb ik stukjes chorizo en een uitje toegevoegd en natuurlijk kruiden naar smaak. Een grappig idee vond ik wel om hele champignons in het gehaktmengsel te stoppen als het helemaal gemengd in een vorm zat. De salade er bij smaakte goed. Ik heb de pijnboompitten vervangen door zonnebloempitten. Weer eens wat anders en ook erg lekker. En ik koop vaak wilde tomaatjes met vele kleuren en smaken in plaats van gewone cherry-tomaatjes.


En toen kwam de grote uitdaging, een diner voor vrienden waarvan één een echte zeer gevoelige glutonintolerantie heeft en zij bovendien vegetarisch eten. Geen hype-mevrouw, maar coeliakie. Een beetje griezelig vond ik het wel omdat zelfs een paar gewone broodkruimels haar al ziek kunnen maken en mijn keuken natuurlijk niet gluten-kosher is. Gelukkig is het helemaal goed afgelopen en was het heel gezellig en lekker allemaal. In het prachtige boek Vegalicious van Alice Hart, had ik een mooi recept gevonden, maar... parelgort mag niet. Daarvoor in de plaats voor het eerst quinoa gekocht en klaargemaakt. Een beetje aanpassen hier en daar is altijd leuk met werken met recepten, geen wilde knoflookblaadjes maar wel nog een restje knoflookbieslook in de kruidenbak buiten, geen morieljes te krijgen maar wel gemengde herfstpaddenstoelen. En quinoa werkt echt heel anders dan parelgort. Het laatste kookt zoals risottorijst, maar het eerste moet gewoon apart eerst gekookt worden. Het resultaat zag er wat minder spectaculair uit dan op de foto in het boek, maar smaakte prima :-). We dronken er een Beaujolais Morgon bij.


Bij dit leuke gerecht had ik een stamppotje van zoete aardappel gemaakt. 


Vooraf wat olijfjes en een boekwijtcrackertje met zelfgemaakte knoflookboter met een glas champagne en daarna een koud avocado-komkommersoepje. Overigens gemaakt in mijn nieuwe SoupMaker op de smoothy-stand!
Na het hoofdgerecht een heerlijke Stilton met in port gekookte vijgen, met een glaasje port natuurlijk, en een plakje amandelcake met honing (zonder de appel) waarvoor ik gebruik heb gemaakt van kokosolie in plaats van boter. Hierbij had ik nog chocolade-ijs gemaakt in de ijsmachine. En dan moet je dus weten dat in chocola zomaar gluten kunnen zitten! Ik heb cacao gebruikt. IJs maken in de machine is niet moeilijk. Suiker, natuurlijk biologische rietsuiker, melk en room, een eidooier en cacao en na een tijdje heb je heerlijk romig zacht chocolade-ijs beschikbaar. Een glas Beeren Auslese smaakte er goed bij.

Zaterdag, restjesdag.

Zondag; eten met kinderen. Ik denk dat ik al wel weet wat het moet worden, maar helemaal zeker is het nog niet :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten