zondag 21 september 2014

Lekker eten uit en thuis.

Afgelopen week aten we een keer capriola, een door onze vleesboer zelf uitgevonden voorgerecht.

"hebben we het vlees koud gerookt. Dus na het marineren (ruim een week) is het een aantal uur gerookt bij een temperatuur van 23 graden. Daarna kan het vlees gesneden worden zoals je carpacio snijdt; in heel dunne plakjes. Het vlees is ook nog -net als bij carpacio- rauw, maar wel met een bijzondere smaak."


Het was inderdaad heel lekker en had een bijzondere smaak. Het heeft me geïnspireerd om na te denken over zelf roken. Er is een naar men zegt heel goed boek verschenen, Over rook. Weliswaar niet digitaal, en mijn kookboekenkast puilt uit, maar toch... Ik heb het nog niet gekocht. Misschien is me bezig gaan houden met roken iets voor na de winter. 


Wat ik wel heb gedaan is het aanschaffen van een Airfryer. Een apparaat waarin je in ieder geval friet kunt bakken vrijwel zonder olie en daarnaast nog heel veel andere dingen kunt klaarmaken. De poelier verkoopt naast allerlei overheerlijke zaken ook grote kiploempia's. Na installatie van het nieuwe zwarte monster heb ik die als eerste erin klaargemaakt. Tijd en temperatuur zijn natuurlijk nooit 100% aan te geven, dat was dus even zoeken en uitproberen, maar het resultaat was prima. Met een salade van Chinese kool met heel fijngesneden rode paprika, stukjes zoete gember en een vinaigrette van gembersiroop en worcestershire sauce. 


De oven heb ik deze week gebruikt voor een heerlijk ovenrecept met bataat en courgette en aubergine. De paprika heb ik niet in de oven gedaan. Een opengesneden hamlapje gevuld met feta en heel fijn gesneden rode paprika er bij gebakken was heerlijk. Alleen het dichtmaken van gevuld vlees blijft tobben bij mij. De prikkers laten los en de kaas loopt er uit :-). Moet nodig zoiets als dit, keukentouw, kopen


Gisteren waren we op een feestje met een geweldige barbecue. Helemaal niets zelf aan gedaan, maar ik vind de, wel zelfgemaakte, foto zo heerlijk aantrekkelijk. 



Verder waren we deze week twee keer in een restaurant. In Rotterdam op het Deliplein Bistrot Du Bac. Heerlijk gegeten en zeer vriendelijk en deskundig personeel. Later nog in Amersfoort Restaurant 't Lieve Vrouwtje waar het concept 3 gangen van ieder 3 kleine gerechten heel leuk is. Steeds keuze uit 3 vegetarische-, 3 vlees- en 3 visgerechten. het was wonderlijk heerlijk weer voor half september en het plein met vele terrassen zat dan ook heel vol. Ook wij vonden een plekje op de wiebelende steentjes. Leuk en lekker.


Vandaag gegrilde zeebaars met een tomatensausje, meer daarover later.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten