vrijdag 1 augustus 2014

Herinrichten keuken, leuk om te doen.

Vandaag werd mij door de orthopedisch chirurg verteld dat een bepaalde nieuwe pijn die na de laatste herstel-heupoperatie is ontstaan, waarschijnlijk niet meer weg zal gaan. Dat is jammer, maar tegelijkertijd was ik blij dat hij direct wist wat er aan de hand was. Ik was er al een paar weken behoorlijk onrustig over, heb maar liever duidelijkheid. Het is daarom wel echt heel fijn om met pensioen te zijn en te weten dat ik niet over een paar weken weer aan de slag hoef. Luxe!

De laatste week hebben we tijd besteed aan het herinrichten van keuken en bijkeuken om een en ander wat gemakkelijker toegankelijk te maken. Twee eenvoudige stellingkasten van Ikea doen het helemaal. Machines die ik regelmatig gebruik staan nu op een goede plek. Mijn oude Magimix, nog steeds onontbeerlijk, is zwaar om mee heen en weer te sjouwen, staat dus nu gebruiksklaar dichtbij. De nieuwe Crockpot is geweldig. Over een paar weken wordt de stroom verlegd zodat die ook op een vaste plaats kan staan en niet meer tijdelijk op het aanrecht hoeft. De broodbakmachine weer terug op vertrouwde plek. Kleine dingen als tosti-apparaat, broodrooster, Magic Bullet met toebehoren, mixer en staafmixer voor het grijpen en niet langer allemaal apart in dozen. Heerlijk.

Wat oude, echt opgebruikte bakpannen weggedaan en nieuwe gekocht met keramische coating. Heb ik niet eerder gebruikt, ben benieuwd. Ik heb nog wel een paar wensen voor de keuken. Maar ik weet nog niet of ik er echt toe zal overgaan sommige dingen aan te schaffen. Boeiend vind ik de Voedseldroger. Een Airfryer had ik nog nooit van gehoord. Lijkt me wel wat. En een snelkookpan wil ik zeker een keer kopen naast de slowcooker.

Deze week heb ik eens wat specifieker gekeken naar 'Paleo' en 'Planteneter'. Ik ben niet erg geneigd te kiezen voor een bepaald soort "dieet", eigenlijk meer een voedingspatroon, maar wil best weten wat een en ander inhoudt en waarom mensen er voor kiezen. Ooit in een heel ver verleden heb ik binnen de opleiding tot verpleegkundige natuurlijk voedings-en dieetleer gehad en tijdens mijn lange jaren als docent verpleegkunde ben ik altijd geïnteresseerd gebleven in voeding. Het is leuk om daar nu weer wat meer in te duiken.

Nog even over vandaag. We aten witlof met geitenkaas en honing uit de oven, recept van Jumbo (kernen hoeven er van mij niet uit en vloeibare margarine heb ik niet in huis, beetje echte boter maakt de smaak wel zo lekker) met daarbij een overheerlijke varkensoester (van de biologische varkensboer) en wat pasta. Lekker glas wit er bij, feest compleet. Ja, ja, de witlof is voorbereid maar moet nog in de oven en de pasta en het vlees moeten nog worden klaargemaakt terwijl het glas wijn al is ingeschonken :-).




2 opmerkingen: