dinsdag 17 juni 2014

Geen docent meer, afscheid als edublogger.

Op 22 mei nam ik afscheid van de Hogeschool Rotterdam. Officieel per 1 juli word ik ontslagen, gewoon omdat ik 65 ga worden. Zie hier http://www.hogeschoolrotterdam.nl/hogeschool/nieuws/ontmoeting/ontmoeting-33 en hier https://www.flickr.com/photos/elmine/sets/72157644392321449/
Het was een prachtige bijeenkomst met dank aan al die mensen die daaraan hebben bijgedragen, collega's, familie, vrienden.

In de aanloop naar dit beëindigen van mijn loopbaan heb ik natuurlijk nagedacht over wat ik verder zou willen als het geliefde werk zou stoppen na 49 jaar actief als werker. Ik was al langere tijd maar deels in dienst en deels in de WAO en het laatste werkjaar was erg zwaar door luxaties van kunstheup en alle bijbehorende narigheid. Tot 4 keer toe met een ambulance onder zware verdoving naar het ziekenhuis en dan maar weer verder met een zware brace zijn niet in mijn koude kleren gaan zitten. Afspraak met ziekenhuis was opereren na mijn afscheid en dat heb ik gelukkig gehaald. Op 28 mei is een revisie van het rechterheupgewricht gedaan. Dat was de 5e keer narcose binnen één jaar tijd. Mij is verteld dat ik een lange periode van herstel en revalideren nodig zal hebben met name door de al heel erg lang ook aanwezige Fibromyalgie die spieren geen goed doet.

Mijn huidige situatie in ogenschouw nemend heb ik daarom besloten het onderwijs echt achter me te laten. Mijn lijf is voorlopig niet geschikt om hier en daar aan leuke bijeenkomsten deel te nemen of een college of lezing te geven en met mijn werk is "even eruit zijn" al snel niet meer dé deskundige zijn die ik nu nog ben. Mijn terrein van ontwikkelen van onderwijs met behulp van wat er in de wereld van digitale didactiek, internet-technologie, tools, apps etc. mogelijk is, is een terrein van snelle verandering. Mijn werk was vooral mijn deskundigheid delen met Masterstudenten MLI, collega's in workshops, trainingen en via Yammer en deels met volgers op Twitter. Door weg te zijn is er geen direct verband meer met wat er op mijn hogeschool allemaal gebeurt en de collega's kunnen prima verder zonder mij. Op Twitter zijn heel erg veel nationale en internationale deskundigen aanwezig op dit gebied. De zin van bijhouden wat er allemaal gaande is, is daarom niet meer sterk aanwezig.

Met dit schrijfsel neem ik daarom ook afscheid van Edublogger zijn. Ik deed al niet veel met mijn weblogs, maar zowel hier als op Twitter zal het niet (nauwelijks) meer over onderwijs gaan.

Mijn aandacht zal vooral gericht zijn op voeding met al wat daarbij hoort aan nieuws, problemen, hypes enzovoort en daarnaast zal fotografie in mijn aandacht blijven, beide onderwerpen waar ik naast mijn werk al lang in geïnteresseerd ben. Als afscheidscadeau heb ik een Crockpot gekregen, een slowcooker. Leuk om uit te proberen wat daar allemaal mee kan. En inmiddels heb ik ook al weer een aantal andere prachtige machines voor binnen en buiten koken gezien, maar eerst maar even afwachten hoe de inkomsten er voor staan straks 2 maanden nadat ik 65 ben geworden :-).

Natuurlijk zal ik nog lange tijd met plezier blijven lezen wat er her en der gaande is op het gebied van onderwijs zoals ik ook altijd geïnteresseerd ben gebleven in de gezondheidszorg, mijn eerste grote liefde (van oorsprong verpleegkundige, overigens uit het register per 1 januari 2014, en docent verpleegkunde op zowel MBO- (9jaar) als lange tijd HBO-niveau).

Een nieuwe fase; natuurlijk met enige gevoelens van nostalgie, ervaar ik het als goed zo. En als er weer een beetje meer energie is wie weet wat er dan allemaal nog naar buiten komt. Voorlopig maar even kalm aan :-). Het ga U allen goed.




dinsdag 14 januari 2014

Over kwaliteit, een dilemma.


Ook in onderwijsland is een van de meest belangrijke gespreksonderwerpen kwaliteit. Hoe te bereiken, hoe te bewaken. Naar aanleiding van het blog Ontmoeting 22 van Ron Bormans, http://www.hogeschoolrotterdam.nl/hogeschool/nieuws/ontmoeting/ontmoeting-22 schreef ik een reactie op onze Yammer waarin onder andere het volgende dilemma.
"Moet de HBO verpleegkundige die goed is volgens de praktijk, een praktijk waar wij als docenten toevallig niet zo'n hoge pet van op hebben, gezien worden als kwalitatief goed werk wat wij leveren? Is de praktijk de ultieme beoordelaar? Mag de opleiding vinden dat de werkelijkheid, de praktijk van dat moment, niet deugt?"

Nou werk ik al jaren niet meer op de HBO-V maar ik veronderstel dat deze vraag niet alleen nog steeds daar opgaat, maar ook geldt voor andere werkvelden waar aan de student andere, lagere?, eisen worden gesteld dan de opleiding wenst. De student die in zo'n situatie terechtkomt wordt dan 'gemangeld' tussen de eis van de opleiding en de tevreden praktijksituatie die bijvoorbeeld om werkende handen vraagt en niet om een theoretische verhandeling met betrekking tot het vernieuwen en mogelijk verbeteren van de praktijkvoering. Natuurlijk komt andersom zeker ook voor. De opleiding 'keurt'de student goed, maar 'de praktijk' vindt dat er nog wel een en ander aan ontbreekt.

Mijn vraag is eigenlijk met name: mag de opleiding vinden dat de werkelijkheid van dat moment niet deugt. Die werkelijkheid is namelijk wel de werkelijkheid waar de studenten op dat moment voor worden opgeleid. En als het al zo is dat vernieuwing van de werkvloer ook mag voortkomen uit het ontwikkelen van onderwijs voor de toekomstige werkers op diezelfde werkvloer, wat kunnen dan argumenten zijn om 'de praktijk' niet het ultieme eindoordeel te geven over de kwaliteit van de student en dus deels over de kwaliteit van de opleiding.

Graag reacties.

dinsdag 12 november 2013

Edubloggersdiner 2013

Ik was vanavond in Utrecht bij het 10e edubloggersdiner met nog zo'n 60 andere onderwijsmensen uit het hele land.  En van alle leeftijden. En uit alle hoeken van het onderwijs en aanverwante organisaties. Geweldig! Een soort van begin van afscheid nemen.

Even bloggen dan maar :-).
Ik ben gaan werken toen ik 16 was, 6 lange dagen zorgen voor 2 kleine kinderen in een gezin met een winkel waar vader en moeder nodig waren. Toen ik 17 was begonnen in de verpleging en dat volgehouden tot 26. Toen gestart als onderwijsmens. Begonnen op een toenmalige experimentele dagopleiding MBO-V en na 9 jaar aan de wieg gestaan van de start van een HBO-V in Rotterdam. Ik was toen dus 35. En nu word ik in juli 65. En dan houdt mijn bemoeienis met onderwijs op. Na 40 jaar met het beroep van verpleegkundige bezig te zijn geweest ben ik op mijn 57ste aan een nieuwe carrière begonnen binnen de Hogeschool Rotterdam. Ik was inmiddels grotendeels afgekeurd en heb er voor gekozen de laatste werkperiode bezig te zijn met Homo Zappiens, internet, ICT in educatie, digitale didactiek, connectivisme, elearning, blended learning, digitale tools en ga zo maar door. Onze  digitale leeromgeving Natschool kende ik van haver tot gort, had samen met collega's ooit een mooie digitale maatwerk opleiding ontwikkeld voor volwassenen die of op een hoger niveau wilden gaan verplegen of vanuit een ander beroep alsnog de verpleging in wilden. Mijn hart ging dus al lang uit naar wat de digitale wereld te bieden had. Mijn neiging tot innoveren was al beloond met het winnen van de Hogeschoolprijs. Mijn werk heeft de laatste jaren met name bestaan uit het geven van workshops aan personeel over bovenstaande onderwerpen. Zowel aan niet-docenten, en dan met name met betrekking tot de eigen professionalisering, als aan docenten en dan vaak met name gericht op mogelijke toepassingen in het onderwijs. Daarnaast over dezelfde onderwerpen scholing gegeven aan studenten van de Master Leren en Innoveren. Heel veel van de kennis die ik opdoe in mijn grote, internationale netwerk deel ik met de collega's op onze Yammer. Afgelopen schooljaar heb ik een jongere collega mogen inwerken. Ik zie dagelijks de know how op 'mijn terrein' bij vele collega's groeien, heel regelmatig lees ik berichten op Yammer en denk, goh, daar weet ik nauwelijks iets van. En dat voelt als geweldig. Toen mijn bemoeienis met de digitale-, sociale-, netwerk- en toolswereld begon, waren er nog maar heel weinig die zich erin verdiepten, nu groeit de kennis en de behoefte aan en de bereidheid om heel snel. Ook de instroom van de Master staat er nu heel anders voor dan 4 jaar geleden. Aan het einde van dit schooljaar, of iets daarvoor eigenlijk, ergens in mei, hou ik er mee op. En omdat mijn lichaam inmiddels ook wel heel vaak protesteert is dat O.K. Mijn eerste bezoek aan een reumatoloog was toen ik 26 was, in de laatste jaren ben ik 5 keer geopereerd en ik voel het volgende probleem zich al weer aandienen.

Ik ga er daarom vanuit dat dit mijn laatste diner met al die onderwijsmensen was. Volgend jaar ben ik geen onderwijsmens meer. Ik was daarom heel blij dat ik voldoende moed kon verzamelen om er te zijn. Ook was het fijn dat er deze keer toevallig een plek was gekozen waar ik gemakkelijk kon komen met mijn autootje.

Grote dank voor de mogelijkheid om hiervan te mogen genieten ondanks mijn zelden bloggen, aan Willem Karssenberg, Paul Laaper en Karin Winters. Al die andere vriendelijke, gezellige, deskundige, aardige enzovoort mensen, natuurlijk ook bedankt, het was goed om er te zijn. En o ja, ik vond het eten heerlijk....

En het is nog lang geen mei, dus ik ga nog even door met onderwijsmens zijn hoor. Kom velen wel weer tegen ergens op de digitale snelweg. Bezoeken van bijeenkomsten, congressen etcetera, zit er niet meer zo in.

maandag 26 november 2012

Leren en delen..., sociaal en digitaal.

Ik gebruik dit weblog deze keer om deelnemers van het Albedacollege aan mijn workshop (nou ja, zo heet het, maar 3/4 uur is daar wel een beetje kort voor :-)) Sociale media en weblogs, inzicht te geven in het materiaal waarover ik iets ga zeggen. Een blogpost vol met linkjes dus :-). Het gaat om mogelijkheden voor de eigen professionalisering en over toepassing in het onderwijs.

Voorafgaand dit; de didactische onderbouwing van keuzes om digitale instrumenten in te zetten, wordt hier niet gegeven, maar is natuurlijk wel van groot belang. Door eens te zoeken op digitale didactiek en TPACK kunnen teams met elkaar werken aan vernieuwen van onderwijs met inzet van digitale mogelijkheden.

Eerst iets over RSS. http://nl.wikipedia.org/wiki/Really_Simple_Syndication
Voor mij nog steeds een heel belangrijke manier om op de hoogte te blijven van belangrijke, leuke, boeiende ontwikkelingen in onderwijsland binnen en buiten Nederland.
http://www.youtube.com/watch?v=0klgLsSxGsU
En gelijk ook maar de link naar al dat andere prachtige werk van Common Craft.
http://www.commoncraft.com/videolist

Dan Twitter, Facebook en LinkedIn.
Ik ken de vele verhalen over waarom mensen niet "op twitter" zitten en ik vind dat echt heel jammer. Naast mijn feedreader is Twitter mijn meest belangrijke bron voor leren. Maar dan moet je natuurlijk wel een netwerk opbouwen, dus de tijd nemen. Na een week is het niets, na 3 maanden, als je tenminste er iets doet, kan het een leuke en leerzame plek zijn om in contact te zijn met collega's over de hele wereld. www.twitter.com
Op Twitter heb je volgers en mensen die jij volgt. Als je niemand volgt zie je niets in je tijdlijn. Als niemand jou volgt leest dus ook niemand wat je voor interessants te vertellen hebt. Want als je dit medium wil gebruiken op een professionele manier, gaat het met name om kennis delen, ideeën uitwisselen, met elkaar in discussie zijn over wat er in de onderwijswereld of specifiek binnen jouw "vak" gaande is. Veel docenten gebruiken het ook om met studenten te communiceren. En ja, daar heb je de eigen leeromgeving voor, maar voor veel lerenden is het veel gemakkelijker om even op Twitter te kijken dan naar de eigen plek op het intranet. En met het gebruik van #hashtags kun je heel gemakkelijk zoeken naar bepaalde inhoud.

Facebook als leerplek, ja dat kan. www.facebook.com Facebook werkt deels hetzelfde als Twitter, maar met veel meer tekst en foto's direct zichtbaar. En je kunt er lid worden van groepen en speciale pagina's volgen en zelf maken. Dat laatste is vooral belangrijk als je er een plek wilt maken om met de leerlingen te communiceren en ze er samen wil laten leren. Veel jongeren zitten al op Facebook en als zij elkaar daar op een vaste plek kunnen ontmoeten en de docent deelt daar ook kennis en linkjes naar interessante stof passend bij hun programma, kan dat een prima extra uitdaging zijn.

LinkedIn is vooral een plek waar mensen elkaar vinden als professional. Carrièregericht, maar ook leer-discussie- en studiegroepen. www.linkedin.com

De leerlingen helpen op een verstandige manier gebruik te maken van al die prachtige mogelijkheden op weg naar een baan, is de uitdaging geworden nu. Dat betekent vooral ook met elkaar kijken naar hoe je ze voorzichtig mee krijgt om b.v. Facebook ook eens op een andere manier te gebruiken dan ze nu vaak gewend zijn. Door ze bv. bij een bepaald onderwerp een specifieke groep te laten starten waar alles wat aan inhoud wordt verzameld direct met elkaar gedeeld wordt zodat alle deelnemers van elkaar kunnen leren... leuk toch? En dat kan ook een gesloten groep zijn waar alleen degenen die zijn toegelaten bij kunnen. Of ze te stimuleren in hun laatste jaar een account aan te maken op LinkedIn om te laten zien waarin zij goede werkstukken of stages hebben gedaan. Alvast een netwerk gaan bouwen voor hun werkleven. Toekomstgericht leren zijn.

Sites om links naar pagina's die je wilt bewaren op te slaan en te delen met anderen, delicious.com , diigo.com , een site waar je presentaties kunt vinden en delen slideshare.com , een site waar je foto's kunt plaatsen en delen en zoeken flickr.com , een site voor films, You Tube, die kent iedereen natuurlijk, maar ook de eduvariant? http://www.youtube.com/education en deze http://www.onlinecollegecourses.com/2010/10/20/100-incredibly-useful-youtube-channels-for-teachers/
En allemaal doorzoekbaar met behulp van tags. Zoveel moois te vinden op dat internet.

En leerlingen zelf een fotoserie of film(pje) laten maken in het kader van een bepaald onderwerp en dat delen met anderen is dan natuurlijk een manier om anders met leren bezig te zijn en je mobiele telefoon of tablet te mogen gebruiken in plaats van te moeten inleveren :-).

PLE, personal learning environment. Die heeft naar mijn idee iedere docent nodig om in deze tijd als professional te functioneren. Ik geef een link naar een pagina met heel veel voorbeelden van hoe zo'n omgeving er uit zou kunnen zien in dit digitale tijdperk. https://www.google.nl/search?q=PLE&hl=nl&client=safari&tbo=u&rls=en&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=Yj2zUMrENaTJ0AXj-IDwBg&ved=0CFAQsAQ&biw=956&bih=756

Dan weblogs. Ik heb er voor gekozen deze workshop via mijn weblog voor te bereiden omdat alle deelnemers dan direct bij al het materiaal kunnen via die ene url, een webadres. Daarmee is dan ook duidelijk dat een weblog, in tegenstelling tot delen in de eigen LMS, openbaar is en dus voor iedereen die er iets aan denkt te hebben toegankelijk. Ook de leerlingen kunnen direct gebruik maken van wat hier staat. Door op weblogs een abonnement te nemen in de feedreader, is goed te volgen waar nieuwe stukken zijn verschenen. Een paar voorbeelden van prachtige weblogs over (digitalisering van) onderwijs: Willem Karssenberg http://www.trendmatcher.nl , Wilfred Rubens http://www.te-learning.nl/blog/ Erwin Klaasse http://sjaboe.comoj.com , Jaapjan http://ictenleren.blogspot.nl en Joël de Bruijn http://www.blogisch.nl Er zijn er natuurlijk velen meer. Kijk ook eens even op deze site onder andere op de pagina MBO http://www.edubloggers.nl
Leerlingen zelf een weblog laten starten kan heel leerzaam zijn omdat ogen van anderen, meelezers van buiten de school, tot beter formuleren en beter nadenken kunnen leiden. Geef als docent het goede voorbeeld. Begin en ontdek hoe leerzaam het kan zijn voor jezelf. Of start een groepsblog met collega's of leerlingen.

Er is een eindeloze stroom van sites en tools die het onderwijs kunnen verlevendigen. Het boek BoekTweePuntNul is een heerlijk boek om eens door te kijken naar wat er allemaal is en over hoe je een en ander in je onderwijs kunt gebruiken. Is ook als app. voor iPhone en iPad te koop. http://www.boektweepuntnul.nl Ik raad aan ook vooral het handboek er bij te kopen waarin een 12-tal auteurs aandacht besteden aan hoe je sociale media optimaal kunt inzetten op school. Zeer de moeite (en het geld) waard. Zorg zeker voor een aantal exemplaren in de mediatheek.

En dan nu als laatste QR code. http://nl.wikipedia.org/wiki/QR-code Je hebt een applicatie nodig om ze te lezen en een programma of app. om ze te maken en er is veel discussie over de zin of onzin van het gebruiken van QR, quick read. Maar ja, het is er nu eenmaal. En er zijn mooie stukken geschreven over zinvolle toepassingen in het onderwijs. Op zoek dus...
http://www.ictinnovatie.atscholen.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=45





vrijdag 5 oktober 2012

Een vraag van Kennisnet

Kennisnet heeft gevraagd aandacht te besteden aan een regeling Pas toe en leg uit.

De tekst integraal overnemen lijkt mij daartoe de beste weg. Bij deze....



Regeling ‘Pas toe en leg uit’

Laat zien hoe uw onderwijs profiteert van ict

Docenten willen zo goed mogelijk onderwijs geven. Steeds meer docenten maken daarbij gebruik van ict-hulpmiddelen. Ict maakt het onderwijs niet alleen eigentijdser maar met slimme verbindingen tussen leerinhoud, didactiek en ict is ook de aantrekkelijkheid en kwaliteit van het onderwijs te vergroten.

Maakt u gebruik van ict in uw onderwijs?

Dan nodigen wij u uit voor deelname aan de regeling van Kennisnet. Om mee te doen kunt u, als docent (PO/VO/SO/MBO/Pabo/Lero) voor 5 november een voorstel indienen. Uw voorstel bestaat uit een beknopte beschrijving van een ict-toepassing die u in uw onderwijs gebruikt. Als uw voorstel wordt geselecteerd ontvangt uw instelling een videocamera zodat u zelf uw ict-toepassing kan vastleggen. In ruil voor het uploaden van de video en het invullen van een korte vragenlijst krijgt uw instelling de camera een jaar lang in bruikleen.

Meer weten? Lees de regelingtekst.
Meld u aan voor de regeling ‘Pas toe en leg uit’.

donderdag 19 juli 2012

De lijst van edubloggers.

Omdat Willem Karssenberg, @trendmatcher op Twitter, een lijst van edubloggers samenstelt, werd ik geconfronteerd met daar eigenlijk niet echt bijhoren omdat ik mijn weblog niet serieus genoeg gebruik en er dus geen educatie plaats vindt via dit weblog. Maar een soort voorzichtig teleurgesteld gevoel was er wel. Een uitdaging? Opnieuw een poging doen weer wat vaker te bloggen? Misschien. Om te beginnen maar wel vandaag een klein stukje schrijven waarmee het enigszins gerechtvaardigd is om het edubloggersformulier in te vullen :-).

Mijn werk wat betreft de social sites, social media, bestaat vooral uit het behoorlijk consequent volgen op Twitter (@siavogel ) van heel veel edu-twitteraars uit zowel Nederland als internationaal. Hieruit probeer ik materiaal te distilleren wat ik doorstuur naar mijn volgers en heel vaak ook naar Yammer omdat er aardig wat collega's zijn die mij wel daar volgen, maar geen gebruik maken van Twitter of Facebook om een (inter)nationaal netwerk te organiseren.

Ik ben op het moment vooral ook veel bezig met Blended Learning omdat ik deel uit maak van een werkgroep op de Hogeschool Rotterdam die zich buigt over deze vorm van leren voor deeltijdstudenten. Langere tijd ben ik het begrip niet meer zo tegengekomen, maar juist nu zie ik heel vaak berichten waarin over blended learning wordt gesproken. Later in augustus zal ik een overzicht maken van stukken, artikelen, links, omdat een collega daarom heeft gevraagd. Ik zou mezelf kunnen adviseren zoiets dan ook gelijk te gebruiken om een blogje te maken :-).

Ik merk dat ik regelmatig het gevoel heb dat het niet zo van belang is dat ik een en ander opschrijf in een eigen weblog omdat anderen dat dan al lang, en vaak veel beter, hebben gedaan. Het is dan wel weer grappig dat ik studenten van de Master Leren en Innoveren en collega's die mijn workshops volgen, adviseer om te gaan bloggen omdat het je kan helpen te reflecteren op wat je leert gewoon door te doen wat je doet. Niet zozeer omdat iedere blogger iets nieuws moet uitvinden, maar vooral om voor jezelf vast te stellen wat de dingen die je doet, de gesprekken die je voert, de zaken die je leest, voor je betekenen. En als je dat kunt beschrijven, vertellen dus, kunnen anderen dat eventueel ook wel aardig vinden als stimulans om iets ook eens te overdenken of er iets over te lezen of zo...

Al met al, ik ga het formulier van Willem invullen, http://www.trendmatcher.nl/2012/07/overzicht-van-edubloggers.html , en wie weet stimuleert mij dat op mijn oude(re) dag toch weer actief te worden op het gebied van bloggen. Bedankt Willem.

woensdag 30 november 2011

Edublog Awards

Omdat ik Wilfred wil nomineren voor een award moet ik een post schrijven op mijn eigen weblog. Bij deze. Ik nomineer Wilfred Rubens voor Best ed tech / resource sharing blog.
http://www.wilfredrubens.com/