zondag 9 november 2014

Diner op zaterdag en andere keukenzaken.

Deze week heb ik weer een paar leuke dingen gedaan in de keuken, waarvan het diner van zaterdag natuurlijk de uitschieter was.

Na het heerlijke bier-en-spijs diner van vorige zaterdag, heb ik zondag gekozen voor eenvoudig. Van resten een soep gemaakt, vooraf een paar crackers met een heerlijke guacamole.
En de volgende dag waren we al weer uitgenodigd voor de maaltijd bij broer en schoonzus.

De snelkookpan had ik eerder een keer gebruikt voor het maken van goulash volgens recept. Nu heb ik een maaltijd gemaakt met ingrediënten die in huis waren, zonder recept. Vrij gebaseerd op de goulash dus. Runderroerbakreepjes van de boer, 350 gram, 3 paprika's rood, geel en groen, 1 flinke ui, gerookte spekjes, een paar gedroogde tomaatjes in olie, een scheut barbecuesaus, een puntje sambal, een halve eetlepel paprikapoeder, een half blokje kippenbouillon, een halve lepel boter en 200 cc water. Het vlees eerst even aangebraden in de snelkookpan, de spekreepjes er bij, de paprika en ui even apart aangefruit, alles in de pan en deze op druk gebracht. Na een goed half uur een heerlijke mix van smaken op het bord. Met een paar in de schil gekookte rode aardappels een goed maal.

Soms koop ik bij de poelier een kant-en-klare kiploempia. Die zijn echt overheerlijk. Dik gevuld met flinke stukken kip en lekkere knapperige groenten. Deze keer heb ik die gebakken in de airfryer. Wat met voorverwarmen in de gewone oven 40 minuten duurt, kost nu nog maar 10 minuten. Er bij een leuk receptje van champignons op oosterse wijze en couscous.

Donderdag kwam de twee-wekelijkse bestelling van de bio-winkel binnen en bovendien moesten er wat boodschappen worden gedaan in het dorp. Als het even kan, komen er dan een paar haringen mee voor de partner. In de loop van de jaren ben ik best wel vis gaan eten, maar haring, nee, dat gaat te ver :-). De haring heb ik geserveerd met een Tzatziki gemaakt met crème fraiche en veel knoflook en Turks brood wat 's morgens was meegekomen. Voor mezelf in plaats van haring stukken heel oude kaas, erg smaakvol bij de knoflookkomkommer.


En dan het grote diner voor zes personen. Als ik de amuse als gang mag rekenen, bestond het diner uit zes gangen. Voor drie daarvan heb ik het recept uit een van de vele kookboeken van papier. Het boekje Bubbels en Bites kent een hoofdstukje Luxe Hapjes. Daarin vond ik het eenvoudige recept voor de sint-jakobsschelpen, 1,25 dl droge witte wijn inkoken tot de helft, 1,25 dl room er bij en opnieuw inkoken tot een derde, de sint-jakobsschelpen er in en ongeveer een minuut meekoken. Warm geserveerd, heerlijk romig. Natuurlijk met een goed glas wijn er bij, maar dat is te lezen op de foto van het menu.
De komkommersoep, zie foto voor het recept, was koud, maar niet koelkast-koud. Op kamertemperatuur komt de smaak beter tot z'n recht. Ik heb de soep overigens niet gebonden met maizena. Als tussengerecht vond ik de "dunne" soep aantrekkelijker.
Paddestoelentompouce is dan weer een warm hapje, waarbij bladerdeegrechthoekjes worden "gevuld" met een paddestoelenragout.
Voor het hoofdgerecht heb ik gebruik gemaakt van de slowcooker. Coq au vin, aangepaste hoeveelheid maar toch teveel, met daarbij wat heel fijne groene asperges en in de oven in de schil gebakken aardappels.
Daarna dan nog een heerlijk stukje Stilton met vijgen in port gekookt en een zoet dessert zonder de yoghurt.


En vandaag eten we wat de pot gisteren schafte. Precies de juiste hoeveelheden koken gaat zelden. Hoewel de coquilles, de tompouces, de gebakken aardappeltjes, de vijgen en de sinaasappels wel echt op zijn :-).


De prachtige tekening en de teksten op het menu zijn gemaakt door Rien Kroon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten