zondag 10 mei 2015

Exotische tartaar, eerste keer thuis gerookt en smakelijke namaakgoulash uit de snelkookpan.

Een maaltijd volledig gebaseerd op verschillende soorten saté, dat is wat we kregen op de verjaardag vorige week zondag. Buiten gebakken op een elektrische plaat. Stroom uit het tuinhuisje. Met salades, atjar, kroepoek en natuurlijk satésaus. Lekker hoor. En ijs toe.

Na een dag van veel vlees, ook kipsaté trouwens, is de volgende dag zonder prima wat mij betreft. Ik heb een gerecht gemaakt uit het boekje Power Foods, weliswaar zonder granaatappel, want dat had ik niet in huis. In plaats daarvan wel een appeltje er in gedaan. Met wat restjes, beetje macaroni, beetje gebakken aardappels, klein beetje vlees in saus, wat hummus en brood er bij een bijzondere maaltijd.


Op de stormachtige bevrijdingsdag aten we een haaskarbonade met peer en salie. In plaats van de gelei had ik nog een potje met zwartebessenchutney staan en de meerrettich-mosterd moet ook worden gebruikt zo nu en dan. We aten er een tomatensalade met mozzarella en basilicum, zelfgemaakte appelcompote en een paar in de magnetron gepofte aardappeltjes bij. Ik heb even gedacht over grillen in de airfryer, maar uiteindelijk toch maar voor de gewone grillpan gekozen. Net iets gemakkelijker met omdraaien en daarna de peer en ui grillen. Nou heb ik een veel te dunne grillpan die ooit uit een pakket (kerstpakket?) is gekomen en die is nu wel voorgoed klaar denk ik zo. Zo'n dikke marinade brandt er wel even lekker in. Maar het was heerlijk, ook vooral de in de gecaramellisseerde marinade gegrilde peer en rode ui.

De volgende dag weer eens gebruik gemaakt van de crockpot. Ik had nog een paar bataten liggen, dus iets met stoofvlees en zoete aardappel. Omdat de gedroogde vijgen er ook al weer een tijd lagen die er bij gemeld op Google. Vervolgens ook nog even gekeken bij de Facebookgroep De Slowcookers om te zien of er een aangepast recept was voor de crockpot. Dit recept als basis en aanvulling van Marlies Nijssen-Besdemiotis, 4 uur op laag en dan pas de bataatblokjes, dadels, vijgen en koek toevoegen en nog 3 uur laten pruttelen. Ik heb wat minder bouillon gebruikt, 300 cc, vind de suddervleesgerechten uit de crockpot vaak iets te nat. Voor de ander was het iets te zoet, maar goed te combineren met wat sambal. Ik vond het wel zoet, maar toch ook heel smakelijk met de groene sla er bij. Voor de Romaanse sla had ik een sausje gemaakt door iets te zacht geworden mozzarella met wat mayonaise en flink wat peper door elkaar te mengen. En natuurlijk weer wat over en de diepvries wordt er dan gelijk weer mee gevuld :-).




Op donderdag waren we laat weer in huis van een bezoek aan een revaliderende vriend. Soep uit de diepvries met desembrood en bestrooid met verse geraspte kaas.

En toen dan toch eindelijk eens de nieuwe rookpan uitgeprobeerd. Met twee zalmfilets met vel. Een recept gezocht met zalm en paksoi. Dit werd het. Maar daarvóór moest er ook nog voor het eerst gerookt worden. Spannend vonden we het. Ik heb een mooi stuk van coquinaria gebruikt voor wat uitleg. Het recept met die saus heb ik verder niet gemaakt dus. Ook heb ik geen dillegroen en citroenschilletjes in de pekel gedaan. Na het pekelen lagen de filets er bij als op foto 1 en na het roken als op foto 2.

Foto 1
Foto 2

Het roken op zich is wel goed gelukt, maar het pekelen zoals voorgeschreven en dan met de helft van het zout en de suiker, was niet naar onze zin. We vonden de zalm echt te zout. Misschien waren die citroenschilletjes en dat dillegroen toch wel echt noodzakelijk, ha, ha. En bij de paksoi had ik wat zeekraal mee gewokt dus ook wel een beetje zoute hap :-). Overigens eiermie gebruikt in plaats van noedels en de zalm apart geserveerd. Al met al, een leuke, maar te zoute maaltijd. Verder studeren op pekelen en roken dus.

De laatste dag van de week aten we uit de snelkookpan. Een beetje aangepast recept voor een soort van goulash. Met 1 gele, 1 rode en 1 groene paprika en bier in plaats van bouillon en wijn. Met in de airfryer gebakken aardappeltjes en brood om lekker mee te soppen. Ik moet toch eens een keer uitproberen of het ook in de snelkookpan met minder vocht kan, want ik vind het wel altijd erg nat. Maar de smaak was prima. En teveel nat kan altijd weer als basis voor een soepje dienen nietwaar.

Wij doen niet meer aan moederdag sinds de kinderen op de lagere school tekeningetjes etc. moesten maken, maar de appels moesten wel nodig op dus vanmorgen, zondag, nog even een suiker- en botervrij appeltaartje gebakken in de airfryer. Met amandelmeel en oersuiker en alle hoeveelheden door de helft. Geen kokosbloesem- of palmsuiker in huis dus eigenlijk gewoon wel met suiker :-). Voor de airfryergebruikers: op 160° ongeveer 35 minuten in een springvorm van 18 cm direct op de bodem.


En vanavond iets met al gekookte bietjes en slagroom die beiden op moeten en een biologische  saucijs er bij voor de vleeseters.

En op Hebban deze keer een recensie over een mooi kookboek dat nieuw is verschenen maar eigenlijk heel oud is... En een blog over een al lang bestaand kookboek uit mijn boekenkast over kaas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten