Privacyverklaring

dinsdag 6 oktober 2009

Homo Zappiens in Master L&I, les 1.

Ik heb vandaag mijn eerste les verzorgd voor de studenten van de Master Leren & Innoveren. Ik had 2 lesuren van 50 minuten ter beschikking om mee te starten. Het onderwerp voor het hele jaar is Homo Zappiens, web 2.0. Het lokaal was natuurlijk tot de laatste seconde bezet door een voorganger, dus geen inrichttijd. Dat geeft mij altijd wel een beetje extra spanning. Maar met behulp van een worddocument met links op een USB-stick en een naar de studenten toegestuurde mail met het document, was er goed te werken. Vandaag waren de Google toolbar, met name voorlopig vanwege de bladwijzerfunctie, en het werken met het begrip RSS/feeds eerst aan de beurt. Websites ter beschikking hebben op elke computer kan heel handig zijn in werk - en studiesituaties. En ik vind dat het hoe dan ook in ieder geval zinvol is om te ontdekken hoe je als docent gebruik kunt maken van deskundigheid van vele anderen via het Internet en daar kan een feedreader een belangrijke rol in spelen. Ik werk (tot nu toe) alleen op Windows-computers en met Google. Ik ken dus niet de weg op Mac's en eigenlijk ook nauwelijks wat andere browsers dan IE voor mogelijkheden hebben. Ik heb studenten wel gewezen op andere feedreaders, maar ze toch aangeraden eerst maar even zo te beginnen om een beetje greep te krijgen op het fenomeen RSS. Vantevoren weet ik dat 100 minuten kort is. Computers opstarten, inloggen, zoeken, elkaar helpen, het kost allemaal tijd. In mijn handleiding stond ook nog Delicious, maar daar zijn we, natuurlijk :-), niet aan toe gekomen.
Ik vond het een heel plezierige startbijeenkomst en heb een beetje indruk hoe de groepsleden reageren en elkaar ondersteunen. Er waren ook nog 3 stafleden van de Master aanwezig. Zonder echt evaluatiemoment heb ik de indruk gekregen dat de deelnemers en de staf voorlopig wel tevreden waren. Dat geeft mij enthousiasme voor de volgende keer!
Ik moet nog overleggen of ik de door mij gemaakte documenten voor de Master mag publiceren, dus nog even geen link naar het gebruikte stuk. Ik vind het ook niet van dien aard dat het veel betekenis heeft voor anderen, maar het geeft wel uitleg over en links naar..., dus het zou kunnen dat lezers, misschien met name collega's op de HR, er iets aan zouden hebben. Daar kom ik nog op terug.
Overigens heb ik deze eerste les met dank aan Jeroen Bottema deze site als eerste gebruikt om deelnemers te laten oefenen met een abonnement op een website in de feedreader terecht te laten komen. http://www.leervlak.nl/index.php/icto/my-top-10-tools-for-learning-professionals.html

zaterdag 3 oktober 2009

Een week met veel plezier

Ik volg de cursus CCK09. Via Twitter kwam ik een andere open cursus tegen van Alec Couros, een twitteraar die altijd erg veel te melden heeft op het gebied van e-learning enzo. In de cursus CCK09 werd verwezen naar een sessie in de andere cursus, een sessie waar George Siemens het ontstaan van Connectivism uitlegt. Het kost even tijd, maar als je in het onderwerp bent geïnteresseerd echt een heel waardevolle Elluminate-sessie om naar te luisteren, de chat te lezen en de links eens na te lopen die in de chat worden gegeven.

http://educationaltechnology.ca/couros/1694

Mijn concrete voorbereiding voor de eerste bijeenkomst met studenten van de Master Leren & Innoveren heb ik deze week gedaan. Gisteren de laatste hand aan gelegd. Ik werk de eerste keer met een tekst in Word met links naar sites om met name de eigen professionalisering via werken met RSS feeds en Delicious aan de orde te stellen. En ineens was daar de twijfel of ik dit stuk al vast in een werkruimte van Natschool zou zetten of toch maar wachten tot ik de studenten de eerste keer heb gezien. Eigenlijk best een rare confrontatie met het dilemma van face to face of digitaal studeren. Als ik het aan de studenten bekend maak, kunnen zij er zelf mee aan de slag en hoeven ze niet meer te komen, zo'n soort ouderwetse gedachte. Moest er wel om lachen maar heb toch besloten de eerste keer eerst even met de deelnemers te overleggen waar ze staan, wat ze kunnen, wat ze weten, hoe ze willen leren, waar ze mij voor nodig hebben enzovoort. Daarna kunnen ze al mijn materiaal, links, netwerkcontacten enzovoort natuurlijk benutten om zich zelf te scholen met behulp van mij, elkaar, eigen netwerk, digitale tools.

Direct vanaf de eerste bekendmaking heb ik me gemeld bij de gratis cursus Onderwijs en ICT waar Wilfred Rubens in onderstaand stuk aandacht aan besteed. Het 2e deel is uit en het eerste deel is ook gratis te downloaden. Toen al en nu weer heb ik de link naar deze cursus doorgegeven aan collega's via Yammer. Bij deze nu ook aandacht via dit weblog.

http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2009/10/deel-2-gratis-cursus-onderwijs-en-ict-uit.html

Deze week kwam ik wel ook een vervelend probleem tegen in het kader van werken met digitale mogelijkheden. Behalve met feeds werk ik ook intensief met bookmarks van Google. Nu bleek een deel van deze bladwijzers niet te kloppen. Als ik ze aanklik gaan ze naar een andere pagina dan waar ze voor lijken te staan. Raaaaarrrr. Heb het probleem wel op Twitter gemeld, maar waarschijnlijk niet duidelijk genoeg, want er heeft niemand op gereageerd. Ik vind het ook lastig uitleggen. Ik ga komende week maar op zoek naar een collega om er in direct contact even naar te kijken. Ik doe iets niet goed, mijn laptop is aan vervanging toe, nou ja, geen idee dus.

Ik heb voor het eerst foto's gemaakt met de iPhone app. Best Camera. Foto 275 en 276 vanuit dezelfde positie achter het raam op 2 verschillende dagen gemaakt met verschillende bewerkingen. Slaat nergens op, maar is leuk om mee te spelen. http://www.flickr.com/photos/27541164@N06/