zondag 28 mei 2017

Feestje met hapjes, aardappelkoekjes, scholfilet en hamburgers uit de airfryer, ragout van een rest vlees, aardappelgratin en penne met kaas uit de slowcooker.

Op zondag waren we op visite bij jarige schoonzoon in de grote stad. Gezellig en heerlijke hapjes, zoet en hartig, en een bijzondere kruidige soep.


Na de inventarisatie van de diepvriezer vorige week bleek er wel nog erg veel soep in te staan. Voor maandag heb ik een soep ontdooit die er al vanaf juli 2015 in stond. Toen gemaakt: in de soepmaker van rauwe andijvie, gekookte rijst en komkommer-avocadosalade die niet was opgegaan. Met wat vloeistof van de gemarineerde champignons en een beetje vocht van het vlees uit de slowcooker.  Gek, maar die smaakte nog prima. Om iets erbij te maken in plaats van brood heb ik een paar aardappelkoekjes gebakken. Ik wilde dat in de airfryer doen en vond dit recept daarvoor. Ik gebruikte 4 ons aardappel en 1 sjalot geraspt in de keukenmachine, 1 klein ei en 3 lepels bloem, peper en zout. Heb er 4 koekjes van gemaakt op de ingevette bakpan van de airfryer. Na 6 minuten op 200° de koekjes omgekeerd, na nog eens 6 minuten mooie lichtbruine koeken. Volgende keer iets dunner dus iets krokanter.

Uit de diepvries stoofvlees van 13 januari '17. Veel saus, wat minder vlees (wat nou weer te doen met de saus die over is?). We aten er gekookte aardappels en heel fijn gesneden rode paprika en oerkomkommer met pesto bij. Een restje vlees over. Een doosje saus zonder vlees opnieuw ingevroren. Te lekker om zomaar weg te doen.

Van de rest vlees heb ik de volgende dag een ragout gemaakt. Op deze pagina staan nog heel veel meer tips voor restverwerking trouwens. Eerst een doosje oesterzwammen gefruit met een uitje en dat met het vlees in de ragout verwerkt. Een kopje Alkmaarse gort een dag van tevoren geweekt en in de rijstkoker gekookt (dat was veel te veel trouwens). We aten er de rest van de oerkomkommer bij. Gort ingevroren voor later.

Donderdag, Hemelvaartsdag, een gebakken scholfilet. De filet ingepakt in folie ingesmeerd met olijfolie. Een takje tijm en een takje rozemarijn er bij en flink wat zwarte peper. Nog een paar klontjes zoute boter er op in de bakpan 10 minuten op 180° in de airfryer. Ik maakte er een aardappelgratin bij in de slowcooker. Het recept heb ik ooit gevonden op Facebook, maar ik weet niet meer waar precies dus ook niet van wie en heb er mijn eigen draai aan gegeven. Eerst bijna 300g aardappels in schijfjes onderin, daarop een gesneden uitje, bosuitje en sjalot en een heel klein beetje nootmuskaat. Zo'n 20g zoute boter en de kleine slowcooker op laag voor bijna 7 uur. Daarna heb ik een saus gemaakt van 50ml room, 1 kleine eetlepel bloem en 40g geraspte kaas. Dit door de gratin geroerd. En op tafel nog een bak sla zonder toevoegingen en 2 kleine tomaatjes, een handje zwarte olijven en een lepel kappertjes in een schaaltje. Alles goed gelukt en erg lekker.

De volgende dag een hamburgertje (8 minuten in de pan gebakken) met gebakken aardappeltjes en tomatensalade met olijven en feta.

En op de laatste dag van deze blogweek experiment macaroni met kaas uit de slowcooker. In dit filmpje wordt met ounces gewerkt. Ik heb als uitgangspunt gekozen voor 16 oz = 450g en dat geldt ook voor de melk. De "stick of butter" weegt 4 oz = 115g. Ik had 225g zelfgemaakte (dus zachte) gekookte penne uit de diepvries. Alles door de helft. Dat betekent 675g kaas en ruim 60g boter. De hoeveelheid melk is evenveel als de hoeveelheid macaroni, 225ml. Maar de kaas vond ik teveel. Ik heb het gewaagd met 315g jonge kaas en 155g cheddar (470g). Kleine slowcookerpan op laag gezet, ieder uur geroerd en na 4 uur op tafel. Het resultaat, misschien te zachte pasta, misschien andere kaas, misschien iets minder boter en melk. Het was, als je van "mac and cheese" houdt, echt heerlijk, maar ik denk dat het iets "droger" had moeten zijn. Meer kaas hoefde zeker niet. Heb er nog wat gerookte spekjes bij gebakken voor partner en de rest van de kropsla zonder toevoegingen geserveerd.


En vandaag, zondag, saté ontdooit van de boerderijwinkel. Verder nog even kijken wat er is. Iets nasi-achtigs denk ik.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten