zondag 10 juli 2016

Ardennen, MSA-p, airfryer-kroketten, slowcooker-gehaktballen, veldslasoep en weer een feestje aan tafel.

Het oude boek, 2e hands gekocht. Prachtig. Inmiddels is er een nieuw verschenen. Dat vraag ik voor mijn verjaardag :-).
Op zondag werd het inderdaad een omelet. Inmiddels kan ik wel zeggen dat we in de Ardennen waren (ik ben wat voorzichtig met openlijk laten weten dat er niemand in huis is). We waren daar in een huis gehuurd door mijn broer en schoonzus. Mijn broer heeft MSA-p. Mijn schoonzus Sylvia schrijft daar prachtige stukjes over op haar blog. In een paar jaar tijd van een sterke gezonde man naar een volledig invalide, afhankelijk mens is tragisch om te zien, maar de manier waarop broer en schoonzus er mee omgaan is dan weer goed om mee te maken.

De maaltijden van vorige week vrijdag en zaterdag had ik net als dat van deze zondag qua denken over, zoeken van recepten en doen van boodschappen, thuis voorbereid en deels thuis en deels ter plekke gekookt.

Op zondag als voorgerecht avocado met garnalen, zonder staafmixer ook goed te doen hoor en erg lekker. Daarna een maïsomelet uit de oven met lekker Belgisch brood. Met een gele en een groene paprika, wat meer ham en gewoon een klontje boter. Klaargemaakt in een combi-magnetron, waar ik nog nooit mee had gewerkt. Ten slotte een yoghurt-mascarponedessert met blauwe bessen en stukjes Bastognekoek. Mooi maal.

Op onze laatste dag in de Ardennen, de verjaardag van Sylvia, maakte ik een maaltijd van wat er allemaal zo nog in de koelkast aanwezig was. Een ovenschotel met pasta en groenten. Wat het werd: eerst 225g spekjes gebakken, ⅓ prei en klein stukje bleekselderij aangebakken, daarna 1 rode en 1 groene paprika en ½ dikke wortel in stukjes mee gestoofd. Scheutje, ongeveer 100 cc, bouillon van aroma met water er bij. Een mengsel van koffiemelk met Griekse yoghurt gebruikt als 'roommengsel', ongeveer 150cc, 125g feta, spekjes en 2 tomaten in stukjes samen met de al eerder gekookte macaroni door elkaar gehusseld. Restje Grano Padano, ongeveer 30g denk ik, er over. Nog wat extra kaas geraspt. Zonder meet- en weegapparatuur toch iets lastiger om hoeveelheden te bepalen. En dan ook nog in die combinatie-magnetron, tja. Een kleine salade er bij van tomaat en komkommer bestrooid met fijngeknipte bieslook, met apart een sausje van het laatste restje yoghurt met veel peper en wat zout. En ook nog wat knoflookpasta in het meegebrachte potje.
Een eerder gekochte rijstevlaai voldeed prima als toetje.

De volgende dag, dinsdag, weer thuis. Met 150g veldsla, 5 kleine aardappeltjes, 6 grote met kaas gevulde olijven, beetje maggi-aroma en peper en natuurlijk water een soepje gemaakt in de soepmaker. Een in de airfryer afgebakken stokbrood en wat harde worst en Franse kaas maakten het een eenvoudige maaltijd.


Nog bruikbaar in de koelkast: aardig wat bindsla en een kleine oerkomkommer. Na wat aarzelen gekozen voor een soort caesarsalade met hardgekookte eieren. Dressing voor de caesarsalade wordt vaak aangegeven met een rauwe eidooier, maar dat wilde ik niet. In sommige recepten wordt gebruik gemaakt van komkommer.  En zo moet het eigenlijk volgens wikipedia. Hier was het de bindsla en een halve komkommer, 2 hardgekookte eieren, sausje van 2 tenen zwarte knoflook, 50cc crème fraîche, 1 theelepel mosterd en 1 theelepel citroensap. Ansjovis apart gedaan want hou ik niet zo van. Wel bestrooid met wat geraspte Grana Padano. Met gebakken aardappeltjes (vandaar geen croutons gemaakt) en in de airfryer gebakken kroketten.

Op 18 februari 2016 aten we konijn uit de crockpot. Van dat konijn vond ik in de vriezer een rest een beetje als pulled porc maar dan pulled rabbit :-). Erg droog, maar ook een gezeefde konijnensoep gevonden. Ook nog een klein restje van de groenteschotel van 29 juni ontdooit. Een paar aardappeltjes over van de dag ervoor. Wat ik heb gedaan is een ragout maken met de soep die ik als bouillon heb gebruikt en ongeveer 400 gram heel fijngesneden konijn. Met 50g boter en 50g bloem een roux gemaakt en ongeveer 600cc dunne soep tot een heerlijk dikke ragoutsaus. Daarna alleen het vlees er bij want al helemaal op smaak. Echt ontzettend lekker. De groenten en een restje klein gesneden aardappeltjes opgewarmd apart er bij geserveerd. Ook een paar dikke stukken brood geroosterd.

Gehakt, appelmoes en tomatensaus uit de diepvries gehaald voor vrijdag. Daarmee deze wel aparte gehaktballen gemaakt in de slowcooker. Ik heb voor alles de helft genomen en er 6 ballen van gemaakt. Als je van harde ballen in jus houdt, deze niet maken, maar wat een heerlijke smaak. Met wat witlofsalade en pasta. Lekker met een glas rosé. Appelmoes als toetje.

Nog steeds gekochte droge pasta in huis, dus de pastamachine staat nog werkeloos in de kast.

In verband met de visite de volgende dag de vijgen vast gekookt in de vermout. De smaak trekt er dan heerlijk in.

En op de laatste dag van deze blogweek het etentje met vrienden.



De avocado met garnalen van zondag nog maar eens herhaald als voorgerecht. Dan entrecotes van het vuur met worteltjes in kruidensaus, 's middags vast gekookt en dan gebakken in boter met olie met knoflook. En lekker die kruiden, oregano, peterselie, bieslook en basilicum heb ik gebruikt. En de aardappelgratin uit de oven was ook weer prima..



Lekker pruttelen
Na het hoofdgerecht gedroogde vijgen maar dan in plaats van in port gekookt in Willem's Wermoed vermout. Iets minder stroperig dan in port, maar een mooie combinatie met Cabrales en Roquefort Papillon en een glas van dezelfde vermout er bij.

Nog een hapje aardbeienijs toe met een zelfgebakken wafeltje. Voor het eerst nieuwe platen gebruikt in de wafelbakmachine, dus een beetje zoeken naar grootte van de bolletjes deeg en duur van het bakken per wafel.

Omdat ik sinds begin juni een zelfvriezende ijsmachine heb, heb ik het mengsel voor het ijs van tevoren klaargemaakt en in de koelkast gezet en direct voorafgaand aan het dessert het ijs gemaakt. Het is dan veel zachter dan vanuit de diepvries.

En we boften met de mooie middag en avond dus behalve het hoofdgerecht alles buiten gegeten.

En vandaag, zondag, eens kijken wat er nog is. Zal eenvoudig worden :-).








2 opmerkingen:

  1. We hebben al die dagen heerlijk gegeten. Wat relaxed dat jij die dagen hebt gekookt. En daarbij ook nog eens heel gezellig...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was goed zo. Inderdaad heel gezellig. En koken blijft leuk hoor!

      Verwijderen