zondag 26 juni 2016

Boerenomelet, gebakken schar, hapje met satésaus in de airfryer, een haantje uit de slowcooker en weer een leuk etentje.



Een smakelijke boerenomelet met wortels, ui, een aardappel, spekjes en fijngesneden lavas (maggiplant) is het geworden op zondag. Met biologisch maïsbrood.

We hadden 3 kleine scharren in de diepvries. Er waren champignons. De vis is gebakken in olie in de schuur op een oud camping-gasstel wat nog steeds dienst doet zo nu en dan. Maar dan thuis. Kamperen doen we niet meer. De saus tegelijkertijd klaar gemaakt in de keuken. De fijngesneden maggiplant heb ik door de saus gedaan aan het eind. Met bio-babyaardappeltjes uit de magnetron en een salade van bindsla met stukjes komkommer. Op twee fronten tegelijk klaargemaakt. Een heerlijk maal.

Voor de volgende dag nog even een soep gemaakt in de soepmaker. Van een restje soep, wat sla en komkommer, een beetje saus van het stoofvlees en een restje champignonsaus.


Daarna aten we een airfryerhapje van een rest noedels van vorige week donderdag gemengd met satésaus. Die saus maken was leuk en erg lekker. Ik heb ook nog 2 stengels bleekselderij en een stuk chorizo in kleine stukjes apart gebakken. Alles gemengd met de noedels. Omdat alles al gaar was en niet gegratineerd hoefde te worden, de airfryer 15 minuten laten draaien op 150°. Een beetje verse salade van geschaafde komkommer, fijngesneden half rood pepertje en een handje zilveruitjes was er lekker fris bij.

Op woensdag een gast aan tafel. In oktober 2014 maakte ik kip in de slowcooker. Een doosje met saus van toen vond ik in de diepvries. En ja, ik weet, ook diepgevroren dingen zijn beperkt houdbaar. Maar na ontdooien ontdekte ik een heerlijke diepe smaak. Ik heb daarom gekozen om het haantje samen met die saus, 2 wortels, 2 stengels bleekselderij en een flinke aardappel in de pan te stoppen en 6 uur op laag te laten stoven. Wel alles van tevoren even kort aangebakken. Heerlijk haantje. De basis van het recept vind je hier. We aten er een komkommersalade met avocado bij. Geen rucola en ook heb ik geen pesto en srirachasaus gemaakt. Maar met een paar flintertjes rode peper en wat lekkere olijfolie ook heerlijk. Nog extra een paar aardappeltjes gebakken. En ja, wel weer saus over.....

De heren dronken vooraf een jonge jenever met wat olijven er bij. En na de maaltijd aten we wat Franse kaas met een crackertje en opnieuw een lekker glas rode wijn.
Wij hebben al lang geen moestuin meer, maar wel nog een rabarberstruik. Van ongeveer 600g rabarber met het sap van een flinke sinaasappel 's middags moes gekookt. Na afkoelen lekker als toetje bij een stukje aardbeienijs waarvan nog wat in de vriezer stond. In de rust van een voetbalwedstrijd :-).

De dag er na een eenvoudig maal. Een paar stronkjes witlof klein gesneden. Beetje mayonaise, aroma en hamblokjes erdoor gehusseld. Per persoon een grote rode aardappel gepoft in de magnetron, een eitje zacht gekookt, wat saus van de kip van de dag ervoor. En ook nog een restje komkommersalade.

Op vrijdag een gemakkelijke macaronischotel zoals deze. Met chorizo, ui, knoflook en verschillende soorten Franse kaas die op moesten. De laatste droge macaroni dus de volgende keer zelf maken met de pastamachine. Lekker met een tomatensalade.


En op de laatste dag van deze blogweek weer een etentje met vrienden.
Na de hapjes als voorgerecht een aspergetaartje met gerookte zalm. Verse asperges gekookt, voor ieder een bladerdeegplakje doorgesneden en gebakken. Gerookte zalm, asperges en pestoroom op de ene helft en de andere helft als dakje (intussen een potje rode pesto gekocht).


Bij het vlees en de puree (uit de slowcooker) een in de oven hele geroosterde bloemkool. Lekker, hoewel naar mijn smaak iets te zuur gemaakt, en mooi om te zien.

Ik wilde graag deze vermout proeven waar ik twee flessen van had gekocht. Besloten het te proberen met twee soorten blauwe kaas en zoete dadels. Ik kwam op dat idee door deze gids even door te bladeren (niet gekocht). Roquefort papillon en Cabrales waren een perfecte keuze bij een heel bijzonder goed glas vermout.


Ten slotte als dessert appel crumble gebakken met als extraatje een handje pecannoten in stukjes. In de airfryer 25 minuten op 160°. Halve hoeveelheden in de vorm van 18 cm. Ik heb geen dichte bakvorm die past, dus aluminiumfolie in de springvorm gedaan anders loopt de siroop er zo uit.

En vandaag, zondag, maar eens zien wat er nog met restjes gemaakt kan worden. Een uitrustdagje wat keuken betreft.






2 opmerkingen:

  1. O die boerenomelet, zo maak ik hem ook zo vaak. En als je zelf een lavasplant in de tuin hebt, dan moet je er wat mee. Overdadig!! En wat ik me afvraag: hoe maak je toch die prachtige menukaarten? Zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het geheim is, dat doe ik niet. Dat doet mijn partner en ik ben er erg blij mee. Ik maak het menu en ik kook, hij zorgt dat het er mooi op komt te staan.

    BeantwoordenVerwijderen