zondag 7 juni 2015

Veel airfryer, wel soepmaker, geen slowcooker, wel lekker gegeten.

We waren zo moe van eten en drinken op zaterdag, dat zondag een zeer langzaamaan dag werd. Eenvoudig laat ontbijt met de gasten. 's Avonds een rest van de kaasbroodtaart, een boterham, bakkie koffie, genoeg.
Maandag was andere koek. Eten met vier, dus echt koken. Eerst heb ik een sinaasappelcake met rozemarijn gebakken als toetje bij de koffie. In plaats van gewone suiker gebruik gemaakt van kokosbloesemsuiker en in plaats van bloem kastanjemeel. Dat er 2 x 2 eieren in het recept staat heb ik maar aangemerkt als een foutje. Ik heb de cake gebakken in de airfryer op 155° ongeveer 16 minuten. Toen was hij helemaal binnenin nog niet gaar. Nog 5 minuten er bij gedaan op 150° en daarna perfect. Bakken in de airfryer maakt dat de bovenkant iets dichter bij het verwarmingselement zit, dus iets donkerder sinaasappel, maar toch heel lekker.


De maaltijd bestond uit een beetje Indische smaakjes. Oosterse koolschotel, zonder de gele rijst maar met biologische lange zilvervliesrijst, wel met de zoute pinda's er in. Voor de kool een zakje mix voor nasi speciaal van Honig gebruikt wat er nog was. Nooit meer doen dus, echt te zout naar mijn smaak. Omdat ik er een vleesschotel bij heb gemaakt, waren er maar 2 eieren gekookt en daarna gebakken. Wel erg lekker trouwens op deze manier gemaakt. We aten er hamlappen bij. In flinke blokken gesneden, een uur gemarineerd zonder het zout, niet eerst een ui gefruit want dat was al bij de kool gedaan, direct het vlees uit de marinade in een scheut hete olijfolie, lekker stevig bruin laten worden en toen de rest van de marinade er bij. Half uurtje pruttelen en klaar. Dus geen bonen of erwten er bij. Omdat ons vlees van een biologische boer komt is het altijd behoorlijk stevig. Met de zilvervliesrijst en de iets te zoute kool een aardig zware maaltijd.

Van de resten van de kool, rijst en het nat van het vlees een soep gemaakt in de soepmachine. Vanwege het iets te veel zout wat verse sla en flink wat water toegevoegd. Een lekker donkerbruin soepje voorafgaand aan een kiploempia van de poelier, 10 minuten op de grillplaat in de airfryer op 180° en een salade van Romana met een dillesausje nog van de gerookte zalm van even geleden. Wat laatste Franse kaas met een crackertje toe.

Een karbonade ingesmeerd met een specerijenpasta gebakken in de airfryer aten we met een salade van rode Batavia en een paar in de magnetron gepofte aardappeltjes. Ik had een beetje veel sla gemaakt, dus de ingrediënten maar apart geserveerd zodat de sla ook de volgende dag nog gebruikt kon worden. In de dressing is een beetje uienchutney gebruikt in plaats van pesto. En in plaats van knoflookpoeder geperste teentjes knoflook gebruikt voor de rub.


















En ja, van de botten een beetje bouillon getrokken. Met de dressing, paar stukjes aardappel, de schone sla en nog een restje sla van de dag ervoor in de soepmaker gedaan. Soepje voor de volgende dagen. De sla schoonhouden was dus niet nodig geweest :-).

En voor het eerst ben ik een dag begonnen met een smoothie. Ik had na aarzeling deze blender gekocht (maar dan voor 30 euro minder) omdat ik een recept tegenkwam waar ik die voor nodig dacht te hebben. Recept trouwens niet meer gevonden :-). En op mijn Amazon US account, waar ik elke dag gratis kookboeken download voor mijn Kindle app, heb ik al veel boekjes gevonden met recepten voor smoothies. Het past niet zo in ons dagelijks ritme, dus er kwam niets van. Maar nu dan toch. Op deze site zag ik het woord sla. En die wilde ik opmaken. (Te) veel Batavia en Romana samen met een sinaasappel en een beetje water in de blender gedaan. Bleek er veel te dik uit te komen, maar verdund met water wel opgedronken. Banaan was niet in huis. Vond ik het lekker, nee, niet echt. Maar het voelde op een of andere manier wel gezond.

Mais in de airfryer uitgeprobeerd. Maar ik was al bezig met dit recept toen ik pas bedacht hoe lang dat eigenlijk zou moeten. Eerst dus 10 minuten gekookt. Daarna heel licht ingesmeerd met wat olie en de airfryer voorverwarmd op 200°. Met een paar keer kijken en omdraaien bij elkaar zo'n 12 minuten op de grillplaat. Behoorlijk bruine plekjes, maar het voegt aan de smaak eigenlijk niet veel toe. Gelukkig wel goed sappig gebleven. Alleen gekookt met hetzelfde heerlijke botertje zou net zo lekker zijn geweest denk ik. De kruidenboter was gemaakt met peterselie uit de kruidentuin, ringetjes van het steeltje van een verse knoflookbol, vers geraspte Parmezaanse kaas en wat zout en peper. Hoeveelheden naar smaak want we hadden één hele grote kolf samen. Met een in de schil gekookt aardappeltje en een beetje soep met wat verkruimelde feta en een boekweit-crackertje vooraf weer O.K.


Vrijdag nog een laatste kommetje soep vooraf met een klontje mascarpone er in, was dat ook weer op. In de koelkast lagen nog 4 dikke plakken, ½ cm, gerookt ontbijtspek. Leek me wel lekker met groene asperges. Samen met een gekookt ei, een klontje boter en bio-babyaardappels. Een gemakkelijke maaltijd op een zeer hete dag. De 12 asperges afgesneden en een half uurtje rechtop in koud water gezet, daarna 5 minuten gekookt. Het spek gebakken tot het krokant was en de eieren ongeveer 5 minuten gekookt. De bio-babyaardappeltjes 8 minuten op 700 watt in de magnetron. Lekker gegeten. Te warm om de tafel echt te dekken :-).


Voor de zaterdag de rest van de aardappeltjes gebakken in de airfryer en gegeten met een heerlijke biefstuk, ja, weer gebakken in echte boter, en salade van met de kaasschaaf dunne plakjes gesneden kromkommer (is geen spelfout!) en heel fijngesneden ui van de biologische webwinkel. De saus bij de salade is gemaakt van crème fraîche met verse knoflook en veel peper en een paar korreltjes heerlijk zout een keer meegebracht door een vriendin uit Frankrijk.

En vandaag? Waarschijnlijk een maaltijd van wat verschillende resten, een plakje spek, wat stukjes biefstuk, een salade van wat groene asperges met sla van Chinese kool en vers gebakken brood uit de broodmachine. Maar dat zien we later.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten