zondag 29 maart 2015

Koken, er over praten, schrijven, lezen, genieten van kookkunst van anderen. Heerlijk!

Ja, alweer een nieuwe blogpost. Zondagavond inderdaad niet gekookt na de warme lunch in de stad.
Maandag heb ik een pasta-recept gemaakt uit een nieuw kookboek, De lente op tafel, waar ik een recensie over heb geschreven voor de site Hebban Culinair. De tafelgenoten vonden het een beetje een saai recept. Maar met een salade van groene kool met een dressing van crème fraîche er bij vond ik dat wel meevallen.

Dinsdag aten we met vier personen. Ik had mooie grote biologische biefstukken langzaam ontdooit en zocht een recept waarin de groenten die nog in huis waren, verwerkt konden worden. Dat werd een maaltijd met kastanjechampignons, haricots verts en aardappelgratin. De katenspekmousse moest achterwege blijven, niet in huis, maar verder was het een leuk en lekker recept.
Het flamberen van de champignons vond ik wel grappig en het lukte prima, maar ik twijfel wel aan wat er door werd toegevoegd. Partner zegt dat er toch iets was veranderd, gewoon gebakken champignons zijn saaier :-). Toevallig was er ook een stuk over flamberen op Foodlog.
Leuk om te weten.

De volgende keer kies ik er toch weer voor om de gratin te maken op de manier zoals die beschreven staat in het kookboek "De originele recepten van Fredy Girardot". Echt véél lekkerder.


Verder weer een heerlijke gewone stevige gehaktbal met wat salade en gekookte zilte aardappeltjes. De rest van de aardappels de volgende dag alleen voor mezelf gebakken in de airfryer. Omdat ze al gekookt waren, heel snel lekker bruin met maar een druppeltje olie.
De airfryer wordt verder consequent gebruikt om zonodig brood af te bakken.

Een soepje vooraf uit de soepmaker.
Een soep van paprika en tomaat. Ondanks dat het wat meer werk is, heb ik de ui, knoflook, tomaten en paprika (1½ groen en ½ rood) en nog een prei die ook op moest, wel eerst even gebakken. Met name voor de smaak van paprika is dat misschien belangrijk. Aan de andere kant, ik heb tot nu toe geen soep in de soepmaker gemaakt van rauwe paprika. Wie weet hoe lekker dat ook is. Even alle smaken 'los' gebakken en hup in de soepmaker met wat bouillon uit de voorraad en water waarmee de aanbaksels in de pan waren losgeweekt en een beetje paprikapoeder (had geen zin in de kerriesmaak). En er is al weer verse knoflookbieslook in de kruidentuin! Heerlijk. En de rest in een diepvriesbakje.


Vrijdag in een restaurant gegeten. De tournedos en het lamsrack waren zo groot dat we gevraagd hebben om het vlees mee naar huis te mogen nemen. Zowel omdat het heerlijk was als ook om voedselverspilling te voorkomen. Lekker voor de andere dag, heel kort even opgewarmd in de airfryer, met een stamppot van paksoi met ui en ei en zonder de slavink dus. Er waren zowaar geen rode uien in huis, wel bosuitjes. Deze heb ik na het bakken direct in de stamppot gedaan. En twee eieren per persoon vond ik wel wat veel naast het vlees.

Deze week is de crockpot niet gebruikt. Wel heb ik een link naar een site met een geweldig alfabetisch overzicht van een eindeloze stroom recepten. Weliswaar in het Engels, maar zo'n recept als dit voor vlees en broccoli is bijvoorbeeld best goed te volgen. Een andere leuke site voor slowcookergebruikers zag ik op de Facebookpagina De slowcookers. En om de hoeveelheden te "vertalen" is er bijvoorbeeld deze handige website Uit Paulines Keuken. Een prachtige site met gelijk ook nog een grandioos overzicht van recepten op alfabetische volgorde.

Afgelopen week heb ik ook nog mijn twee-wekelijkse blogpost op Hebban Culinair geschreven over een kookboek wat bij mij in de kast staat. Deze keer over Echt buiten koken. Dat doet verlangen naar zomer.

Zondag, weer restaurant! Eerst naar de voorstelling van Niki Romijn, Bird en daarna uit eten met cast en crew omdat de voorstelling geregisseerd is door partner Rien Kroon. Dit is de laatste keer dat deze wordt gespeeld. Als je dit op tijd leest, zeer de moeite waard om nog te gaan kijken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten