zondag 22 maart 2015

Alle hens aan dek, feest. Soepmaker, snelkookpan, airfryer, oven, magnetron en slowcooker.


Na een wat groter diner zoals van zaterdag vorige week is er de volgende dag meestal een resten-maaltijd. Dus zondag was snel voorzien.
De dag er na een heerlijke spitskoolsalade, wat zachter gemaakt met een geurige olijfolie en stukjes gebakken rode paprika er in. Met een rookworst en gebakken stukjes chorizo en een puree van rode aardappelen als begeleiding.
Dinsdag een soep gemaakt in de soupmaker van ½ bloemkool, ½ komkommer, 125 gram taugé, een klein restje van de spitskoolsalade en bouillon. Met lekker brood en goede ham en een avocado vooraf een prima maal. De soep uit de soepmaker is zo heerlijk zacht als je de stand kiest voor pureren.

En toen kwam het feestje van deze week. Woensdag waren er 15 mensen bij elkaar om te eten. Soms is dat wat olijven, paté's, brood en kaas e.d., maar deze keer had ik besloten verschillende warme gerechten te serveren.

In de snelkookpan goulash gemaakt. Perfect op smaak, de zoete ui vervangen door een paar rode uien en geen aardappelen toegevoegd. Het afmaken met maizena ben ik geen groot voorstander van, maar in deze context van veel verschillende gerechten vond ik dat al helemaal niet nodig.
In de crockpot een coq au vin van kippendijen. De 10 frozen pearl onions, ik ken ze niet, heb ik vervangen door een 30-tal kleine zilveruitjes. En ook hier niet de saus ingedikt. Omdat kluiven op zo'n feestje wat lastig is heb ik de kip een uurtje langer laten stoven op laag, de botjes lagen los in de pan. Ik had voor het marineren veel minder wijn nodig omdat de kip perfect paste in een bepaalde schaal en dat was voor het klaarmaken ook wel fijn; er bleef niet veel marinade over.
De dag er voor had ik alvast een crockpot-groentenschotel gemaakt want ik heb maar één slowcooker. Deze groenten-crockpot bestond uit 1 bataat, 1 pastinaak, 2 rode-, 1 groene- en 1 gele paprika, 5 sjalotjes, 4 bosuitjes, 1 prei, beetje bouillon en een lepel gemengde kruiden van Sergio. Na 7 uur een heerlijke schotel. De volgende dag zachtjes opgewarmd.


Verder een schaal met bio-babyaardappeltjes uit de magnetron geserveerd met knoflooksaus. Twee verschillende pasta schotels uit de oven, die met de paddenstoelen met spekjes in plaats van kip, en twee ijsbergsalades, met danish blue en met zalm.

Omdat de gasten op wat verschillende tijden arriveerden en het warme eten zoals ik wilde, allemaal tegelijk op een bepaalde tijd werd geserveerd, had ik als starter pakjes met diepvrieskroketten gekocht speciaal voor oven en airfryer. Wat een geweldig succes! Je maakt ze klaar in de hoeveelheid die op dat moment uitkomt, geen frituurlucht in huis, iedereen zijn eigen versgebakken heerlijke kroketje, echt heel erg leuk. Natuurlijk behoor ik als "echte kok" eens te beginnen aan zelf kroketten maken, maar ja... :-)

Even reclame maken voor de airfryer gebruikers, deze zijn echt heerlijk vinden mijn gasten en ik :-).


Verder had ik in de oven nog een klassieke appeltaart gebakken met rietsuiker en rozijnen uit de cointreau, maar te weinig appels in huis voor een tweede dus werden het wel 12 erg kleine stukjes en zelf niet geproefd. Maar degenen die het wel gekregen hebben vonden het erg lekker, dat dan weer wel. Ik ben geen kei in taarten bakken e.d. maar deze zag er ook best nog wel aardig uit.


En dan de dagen na een feestje waar veel eten voor is gemaakt. Een dag pasta, een dag kip en de rest in de diepvries zodat we daar later gebruik van kunnen maken. Door mijn jarenlange kookhobby is er een grote Amerikaanse koelkast-diepvriezer (met ijsblokjes en ijswater), dus zelden gebrek aan ruimte.

Zaterdag hutspot met een gewone gebraden gehaktbal. Zondag? Uitgebreid geluncht in de grote stad en vanavond maar wat aanklooien. Want koken is leuk en lekker, maar een keer niet koken is ook wel O.K. :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten