zaterdag 10 januari 2015

Over zilte aardappelen, koolraap en meer.

Zondag een dikke entrecote gegrild in de airfryer. Wat is dat toch heerlijk, dat apparaat. Goed vlees ook natuurlijk, maar het komt er zo sappig uit na zo'n 8 minuten. Bij onze bio-webwinkel had ik een doos van deze bijzondere zilte aardappelen gekocht en daarvan gebakken aardappeltjes gemaakt. En de bloemkool die er nog lag opnieuw op deze heerlijke manier in z'n geheel in de oven gebakken.


Er lagen nog 4 tomaten en een bijna verschrompeld appeltje waar iets mee moest. Op een groepspagina op Facebook had iemand het standaard recept voor tomatensoep in de soepmaker aangepast en in plaats van wortel er appel ingedaan. Kan ik ook, dacht ik.
Een mooie zachte tomatensoep was het resultaat. Het recept is eenvoudig en het apparaat een fijn hulpmiddel maar niet noodzakelijk natuurlijk. Pond tomaten, ontveld, maar dat doe ik zelden, 30 gram tomatenpuree, een teentje knoflook, 100 gram wortel, door mij dus vervangen door appel, een half theelepeltje tijm of rozemarijn of oregano, ik heb verse rozemarijn gebruikt maar gedroogd kan natuurlijk ook, één theelepel olie, en een halve theelepel wittewijn-azijn en altijd peper en zout naar smaak en 600 ml bouillon. De machine maakt vervolgens soep in zo'n 20 minuten. In de pan denk ik ook zoiets en dan met de staafmixer er doorheen.


Soms wordt er teveel gekookt, vooral als het voor groter gezelschap is, en dan vult zich de vriezer. Dat moet dan ook wel weer een keer worden opgemaakt. Een stamppot van bataat ontdooit en, met extra balsamico-crème en room verrijkt, opgebakken en een bijzonder recept gemaakt van de ingevroren geblancheerde koolraap, iets korter gekookt en klaargemaakt met verschillende kazen in de oven, was samen een goed maal. Tacokruiden zijn niet te vinden in mijn keuken, maar met wat er wel is is altijd wel een mengsel samen te stellen nietwaar. En wat dan weer over is van het eten gaat in de soepmachine en geeft een lekkere romige gele soep. Voor dag(en) later of voor de vriezer :-)?

Een enkele keer komt het eten klaar binnen. Altijd te zout, te vet en te veel, maar het moet blijkbaar echt zo nu en dan, die Pizza Marinara en Sucukschotel met heerlijke pikante stukjes Turkse worst en friet met knoflooksaus, tja. Soms merk ik dat het te maken heeft met wat buiten in de wereld gebeurt dat ik echt geen moed kan vinden om te denken over koken en eten. Deze dag van de verschrikking bij Charlie Hebdo was er zo een. Heel verdrietig en triest.

Visdag was weer eens haringdag. Een haringsalade met in stukjes gesneden haring, erbij geleverde verse uitjes, gemengde sla, kappertjes, komkommer, augurk, ansjovis en mayonaise. Voor mezelf een beetje anders (lust dus echt geen haring!): gemengde sla, kappertjes, komkommer, fijngesneden bosuitje, kleine blokjes comtékaas, een roerei en knoflooksaus. Gekookte rode aardappeltjes waren een los toegevoegd extraatje. Beiden heerlijk gegeten met een lekker glas wijn er bij. De viseter houdt niet echt van witte wijn maar een stevige rode doet het ook prima bij zo'n vissalade.



Ik lees veel over voeding en over eisen die aan voeding gesteld moeten worden. Een favoriet weblog is voor mij Foodlog. Met name omdat er echt heel serieus geblogd en gediscussieerd wordt over voedsel. Niet over recepten, over toepassingen maar over voedsel op zich. Zeer informatief, vaak ook wel met humor. Met name ook de reacties zijn zinvol omdat die vaak worden gegeven door deskundigen. Ik leer er eigenlijk dagelijks over politieke keuzes, kosten, manier van produceren, gedaan onderzoek en uitkomsten daarvan. Gekozen voor een dagelijkse nieuwsbrief in de mail, maakt dat ik ook vrijwel dagelijks wel even kijk. Daarnaast zijn er natuurlijk tig echt leuke, mooie, goede weblogs over recepten, bijzondere toepassingen, diëten, soorten voeding als glutenvrij eten enzovoort. En op Hebban Culinair vind je heel veel informatie over boeken op het gebied van voeding. Zoals inmiddels bekend schrijf ik daar eens per twee weken een blog over een kookboek en zal er binnenkort ook voor het eerst een recensie van mij over een kookboek verschijnen. Best veel leuks te lezen daar :-).

Zaterdag naar een mooi feest, dus geen keukenwerk. Blog daarom al een dag eerder gepubliceerd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten