maandag 15 december 2014

Biologisch, toetjes, luxe box, wijn én te laat.

We zijn hier in huis zo langzaamaan vrijwel volledig biologisch. Dat betekent dat er ook nieuwe dingen worden uitgeprobeerd zoals oersuiker en dadelstroop.



Het eerste heb ik nog niet geproefd maar de dadelstroop is echt heel lekker. Gebruikt in yoghurt met peren, een mooi toetje. We eten niet vaak toetjes. Maar door het aanwezig zijn van de airfryer ben ik wel wat meer aan het uitproberen zoals bijvoorbeeld een ricotta-citroentaartje. Een receptje uit de app van de airfryer; 250 gram ricotta, paar lepels citroensap, beetje geraspte citroenschil, 2 kleine eieren, 75 gram suiker en 2 kleine eetlepels maizena (in de airfryer 20 minuten op 160 graden, in de oven iets langer en iets heter?). Bij het uit de vorm halen een foutje gemaakt :-). Een cheesecake met een friszuur smaakje, lekker.


Het was een week met wat rare dagen wat betreft eten. Soepjes, gemaakt in de soepmaker, kunnen altijd, restjes en vers gecombineerd, vaak met een stuk versgebakken of voorgebakken brood even in de airfryer afgebakken. Of een stamppotje van verschillende groenten en stukjes aardappel met een lamskoteletje even gebakken in de airfryer. Of warm brood met een flinke tomatensalade met mozzarella en basilicum.

Op een van de dagen kwam ik op Twitter een recept tegen van Biobudget waarvoor ik toevallig alles in huis had. Wortelpeterselie? Ja, ook dat was in huis, allemaal door spullen te bestellen bij de bio-webwinkel. En dat blijkt dan ook nog heel gezond te zijn. Maar, ik ben bang dat je er dan wel wat meer van moet eten dan zo nu en dan een stukje :-). De smaken waren echt heerlijk. Het zachte van bataat en het iets stevigere van de wortelpeterselie en dan die kerrieroomsaus met verse gember, het smaakte voortreffelijk. Bedoeld voor een redelijk betaalbaar maal, maar wij aten er wel een biefstuk bij, deze keer weer gewoon lekker gebakken in de (natuurlijk biologische) roomboter en niks airfryer.

Ik zoek soms naar een recept op grond van ingrediënten die nog in huis zijn. Een zakje rucola moest nodig op. Ik had al wel eens een pasta gemaakt met rucola, dus op zoek naar een andere combinatie. Deze vond ik wel leuk. Geen mozzarella in huis, was in die heerlijke tomatensalade opgegaan, maar wel fèta. Pesto gebruik ik zelden, maar ik heb verschillende erg lekkere olijfolies in huis. Zeker de dubbele hoeveelheid rucola er in gedaan want ik vond het wat magertjes. En wat extra marjolein en rozemarijn maakten de smaak nog wat steviger.

Ik ontvang veel nieuwsbrieven in mijn mail. Ik vind dat een plezierige manier om op de hoogte te blijven van dingen die ik interessant of van belang vind. Toneel, muziek, politiek, kranten, internetontwikkelingen en natuurlijk aardig wat met betrekking tot voeding en wijn. Een paar weken geleden werd ik daardoor geconfronteerd met de Foodeliciousbox. Het trekt aan omdat het er allemaal zo mooi uitziet, maar, aan de andere kant, het is natuurlijk ook wel erg luxe en niet altijd biologisch hoewel ik de indruk heb dat er wel op duurzaamheid wordt gelet. Besloten om de box eenmalig te bestellen en die kwam deze week binnen. Wat zat er in.


Een ambachtelijke stol, iberico-paté (met romige olijfolie en een vleugje kersen), een 'mooie' olijfolie, Nederlandse nougat, Italiaanse grissini (lange gebakken stengels), balsamicotruffels (kogelchocolaatjes, ja met een vleugje balsamicoazijn) en Lakrids, een combinatie van drop, frambozen en witte chocolade. Nog niets er van is geopend en dus geproefd. Als ik er zo naar kijk en er iets over opschrijf blijft er toch wel een gevoel van tė luxe bestaan, maar nu het eenmaal in huis is zullen we er zeker van genieten.

Geen wijn in de box. Dat was me bekend. Er zijn voor wijnliefhebbers genoeg andere mogelijkheden om aan lekkere en redelijk betaalbare wijnen te komen. Advertenties, nieuwsbrieven, webwinkels etc. De kerstproeverij van Terroirwijn was een mooie gelegenheid om wat specifieke wijnen in te kopen voor de komende diners. Deze week een diner met vrienden, volgende week het grote kerstdiner met de kinderen. De verleiding om ook meer kostbare wijnen te kopen was groot en daar heb ik dan ook maar aan toegegeven. Een overheerlijke witte Bourgogne en vooral ook zowel witte als rode Rivesaltes dessertwijnen. Het was erg druk in het pakhuis bij Guus. Een rode Pommard, zeker niet goedkoop, moest er een beetje onder lijden wat betreft goed proeven. Deze wijn had aardig wat tijd in het glas nodig om de smaak en geur los te laten, maar uiteindelijk zo heerlijk dat we ook daar een paar flessen van hebben aangeschaft. Op het gebied van wijn ben ik zeker nog niet over op biologisch. Er zijn echt heel goede, maar er zijn ook zo ontzettend veel heerlijke niet-biologische wijnen!

Op de iPhone had ik al langer de app Vivino. Gisteren heb ik besloten om daar de 'wijnkelder' bij te kopen en nu ben ik bezig de hele wijnvoorraad met behulp van foto's daarin op te slaan. Ik hield altijd al een lijst bij, de wijnboekhouding, door Paul Laaper en Karin Winters de "wijnhouding" genoemd (mooi woord), maar misschien zal ik digitaal iets consequenter zijn dan ik de laatste tijd op papier was. "Jaa, stel je voor dat je een fles te laat pakt!!!..." uitspraak van diezelfde Paul op Twitter. Niet zo serieus bedoeld als het nu lijkt hoor :-). Karin (http://www.karinblogt.nl) en Paul (http://didactict.nl) schrijven overigens mooie weblogs, de een helemaal niet, gaat over onderwijs en ICT ('onderwijslezers', stuur je onderwijsmoment in!), de ander wėl ook over voeding.

En door al dat bezig zijn met wijn, is dit blog een dag te laat, maar ja, "het is geen aangenomen werk" zou mijn moeder hebben kunnen zeggen.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten