maandag 24 november 2014

Uitgaan en eten.

Ik heb deze week nauwelijks gekookt.
Maandag een heerlijke kiploempia van de poelier gebakken in de airfryer, crockpotsaus van oosterse kip uit de diepvries gehaald, lekker stuk brood er bij.
Dinsdag de rest van die saus tot soep verwerkt met toevoeging van groenlof. Vooraf een crackertje met fois gras, toe een crackertje met brie.
Woensdag een goed stukje kalfsvlees gegeten in het restaurant van de Schouwburg Rijswijk. We waren daar om de première van een cabaretgezelschap van vier jonge vrouwen, LOS, die hun 3e programma presenteerden, mee te maken. Goed gedaan, vooral het samen zingen is indrukwekkend.

Mijn lichaam laat me nog steeds aardig in de steek na zulke leuke maar zeer vermoeiende activiteiten, dus donderdag, ja ja, pizza besteld. Maar dat was voorlopig wel de laatste keer. Te vet, te zout, te veel, volgende keer bij vermoeidheid maar een boterhammetje denk ik :-).

Vrijdag waren we in onze eigen grote stad Rotterdam voor de presentatie van de autobiografie van een heel oude vriend, Peter Blanker. Het was erg leuk om mensen te ontmoeten die we al jaren niet meer waren tegengekomen. Peter heeft een prachtig boek samengesteld met verhalen of anekdotes en heel veel foto's. Voor mensen die in zijn lange carrière met hem te maken hebben gehad een mooi hulpmiddel om zelf ook weer herinneringen op te halen. Na afloop hebben we in de stad gegeten met een vriendin die daar ook aanwezig was, in een leuk Turks restaurant op de Schiedamse Vest, Nazar. De baklava was natuurlijk wel weer teveel van het goede, maar, erg lekker.

Zaterdag eindelijk weer eens gewoon gekookt in huis. Ik heb een auberginetaart met geitenkaas gemaakt in de airfryer. In plaats van zachte geitenkaas, die was niet in huis, heb ik gebruik gemaakt van verkruimelde feta. Samen met een fruitsalade van appel, peer en banaan met honing en kaneel een heerlijk maal.


En ja, zondag al weer op stap naar Rotterdam, nu naar de presentatie van een aantal liederen en een boek van Peter Goedhart in de kluis van de onvolprezen prachtige boekwinkel Donner. Samen met Erik van der Kroft aan de piano een mooi programma. Maar natuurlijk te moe, te laat, te..., om thuis te koken. Na lange wandeling door het centrum van de stad, daar kom ik heel zelden meer, in ons eigen dorp lekker en vooral ook gezellig gegeten bij ons eigen restaurant Gewoon.

De beide boeken.


Het was een drukke week met heel plezierige activiteiten en gesprekken met veel mensen die ik lang niet had gezien. Een beetje het gevoel dat met pensioen zijn maakt dat ik gemakkelijker ja zeg tegen het bijwonen van dit soort dingen. Maar tegelijkertijd heb ik aan het eind van deze week ook het gevoel dat het heerlijk is om weer een weekje gewoon thuis te zijn. Komende week maak ik een keer een uitgebreide lunch voor een vriendin en voor vrienden een groot diner wat vegetarisch maar vooral ook glutenvrij moet zijn. Ik vind het aardig spannend om daar iets moois van te maken. Minimaal toch wel voor-, tussen-, hoofdgerecht, kaas en dessert. Lekker thuis klooien, wel veel zin in.

O ja, afgelopen week heb ik ook nog een stukje geschreven op Hebban Culinair over een mooi kookboek; koken onder invloed door sia vogel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten