zondag 19 oktober 2014

Kroketjes gemaakt; in de Airfryer!

Op een van de pagina's in Facebook waar ik regelmatig naar recepten kijk, stond een leuk recept van The Philips Chef. Je kunt daar alleen maar kijken als je een Facebook account hebt en aan de groep bent toegevoegd. Ik vind op die site geen link naar een gewone webpagina. Het is een recept met een Griekse inslag. Ik heb er de aardappelschotel en de tzatziki van gemaakt. De aardappelschotel met  eerst stukjes aardappel even bakken in de Airfryer en daarna paprika's, sjalotjes en rode uien er bij, want kiezen voor wat in huis is, vind ik leuker dan gelijk op boodschappen uit gaan. Kruiden met oregano of iets anders wat er bij past. In mijn geval een potje met kruiden van Kos. Heel lekker er bij waren gefrituurde salieblaadjes. Een heel klein beetje goede olie en daarin heel kort de blaadjes fruiten. Gewoon in een pannetje dus :-). Samen met de verkruimelde feta, gedroogde tomaatjes in olie en groene olijven verdeeld over de schotel zag het er heel mooi uit. Tzatziki eten we wel vaker. Een lekkere manier om zo nu en dan komkommer te eten. Kan overigens net zo goed met een potje zure room of crème fraîche wat nodig op moet in plaats van met Griekse yoghurt.

Omdat er nog een halve bloemkool lag, wilde ik daar iets anders mee doen dan gewoon koken. Ik had al het recept voor bloemkoolkroketjes gevonden. Ik heb ze gecombineerd met een kort gebakken varkensoester, wat eiermie, kroepoek, stukjes banaan, gebakken uitjes. Kroketten in de frituur zijn me nog nooit gelukt zoals ik vorige week schreef. Het bestelde Krokettenboek bleek achteraf toch niet als e-boek leverbaar dus even nog niet gekocht, maar dan toch maar een poging gewaagd. De Airfryer is echt een leuk apparaat. In het recept gaat men uit van het bakken van de kroketjes in een laag olie, voor de Airfryer heb ik ze alleen maar heel licht ingesmeerd. Ze waren erg lekker, maar toch, net niet krokant genoeg. Misschien had het langer gemoeten of alleen de laatste minuten op een hogere temperatuur. Maar ik vond het een geslaagd experiment. Hele kroketten in plaats van drijvende pulp in de frituurpan. En ooit ga ik ook echt zelf garnalenkroketjes maken :-).

In de snelkookpan heb ik Goulash gemaakt. Dit recept staat op een site voor pannen. Waar je wel overal je ideeën vandaan kunt halen nietwaar. Inderdaad overheerlijk. Ik heb me eerder nooit gerealiseerd dat je het aanbraden van het vlees gewoon in de snelkookpan kunt doen. Het daarna er even uithalen en laten uitlekken in een vergiet leek wel nodig omdat er anders teveel vocht ontstaat. Ik had de tomaten niet van hun zaadjes ontdaan en mede daardoor was het toch al wel erg natte goulash. Misschien was het beter geweest het vocht van het vlees wel te gebruiken en er minder water bij te doen. Al doende leert men. Ook hier gold weer een keuze voor wat er in huis was, geen bleekselderij dus en karwijzaad vervangen door komijn.

Tussendoor waren we uitgenodigd te eten bij zoon en schoondochter en daar wordt bijzonder lekker gekookt. Courgettebloemen gevuld met iets kazigs, door beslag gehaald en gefrituurd. Zalig. Hert, pastinaak, uienchutney, bramensaus, iets toe met veel noten, allemaal even heerlijk.


De bloemen voor het frituren. Met de minicourgettes er aan vast.

Thuis misschien maar weer eens een vleesloze dag. Dat werd een couscoussalade. Ik dacht dat ik nog een zakje met gedroogde abrikozen had, maar dat was niet zo. Wel vond ik gedroogde vijgen. Deze heb ik eerst even gekookt in wat water, wat ik later voor de couscous heb gebruikt. Uiteindelijk hebben we er toch een lamskoteletje bij gegeten met heel veel knoflook. Dat was weer een ideetje van de Philips Chef. Eerst een bol knoflook bestreken met een heel klein beetje olie 12 minuten in de Airfryer, daarna de heel licht met gekruide olie ingesmeerde koteletjes een minuut of 5. De knoflooktenen uitknijpen boven de olie en de rest is... Erg lekker.
Een mooi kleurrijk recept.


Afgelopen week geen Crockpot. Er komt weer een rustige thuisweek aan, dus leuk om weer op zoek te gaan naar lekkere dingen. In ieder geval ga ik iets met linzen doen, want daar staat een pot vol van. Droog, dus blijft wel goed, maar er is vast iets lekkers mee te maken in de slowcooker. Zoiets bijvoorbeeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten