zondag 5 oktober 2014

Koken en bakken.


Op dit moment ben ik bezig met het begin van een licht Indonesisch getinte maaltijd. De basis is een pittige coquelet in een heerlijke saus. Een coquelet is een jonge haan. In ons dorp staat eens in de week een zeer goede poelier waar ik die heerlijke 'kipjes" koop. In het recept staat kippenbouten, maar recepten aanpassen is een groot deel van het plezier in koken vind ik. Ik heb de haan en de saus in de crockpot gedaan en die voorlopig ingesteld op 5 uur slow. We eten er eiermie en gewokte gemengde groenten bij. En gebakken reepjes ei en kroepoek.

Een heel leuk recept deze week was Antilliaanse pompoenpannenkoekjes. Ik wilde vis eten en had nog een flinke zalmforel in de vriezer. En de pompoen die meegekomen was in een gratis groententas van een bezoek aan de open dag van Biologisch Goed moest ook wel op. Zoeken op de combinatie leverde niet direct iets op, maar bij het recept voor de pannenkoekjes stond dat die regelmatig bij vlees en vis worden gegeten. Mooi zo! Voor de vis vond ik een recept voor forel. Ik heb alleen de aanwijzingen voor de vis gebruikt. JBZa'atar, za'atar (de JB staat denk ik dus voor Jonnie Boer) had ik nog nooit van gehoord. Maar, ik heb wel een potje met het opschrift Maroc, meegebracht door een vriendin. De combinatie van limoen met die kruiden deed het prima. En als je weet wat er ongeveer in zo'n kruidenmengsel zit, kun je natuurlijk improviseren. Wat sla van Chinese kool met gesneden stemgember maakten het maal compleet. De pannenkoek bleek trouwens bij het ontbijt ook lekker met stroop of honing :-).

Mijn kruidenkast. En zo nog 4 kisten.



Er lag ook nog een mooie rode kool uit diezelfde groententas. Dat werd gesmoorde rode kool met karbonade. Ik heb het volledige recept gemaakt, want in de vriezer lagen nog karbonades van de bioboer. De rode kool moest wel veel langer sudderen dan aangegeven, maar dat kan ook onze smaak zijn. Ik ontdekte opnieuw dat ik toch echt op zoek moet naar een gladde vijzel, want ik heb wel kruidnagels in de kruidenkast maar geen poeder. En een kruidnagel tot poeder malen ging ook wel in de grove pepervijzel, maar toch.

Tussendoor hadden we een dag met alleen maar koude hapjes. Een beetje tapas-achtig. Wat ik echt heel lekker vind is balsamico-crème. Een flinke scheut heel goede olijfolie in een kommetje en daar middenin wat van die dikke crème, heerlijk om stevig brood in te dopen. Verder had ik flink wat stukjes bleekselderij gevuld met mascarpone en blauwaderkaas. Voor het eerst sinds lange tijd de stoompan uit de kast gehaald. De bleekselderij was nog mooi groen en lekker knapperig, maar wel gaar.

Op de voorgrond de pompoenpannenkoek gemaakt van het overgebleven beslag wat ik bewaard had in de koelkast. Verder wat schaaltjes met stukjes worst, olijven, olie met balsamico en in witte wijn gesmoorde kastanjechampignons.

Deze week heb ik de airfryer alleen maar een keer gebruikt om gebakken aardappeltjes te maken wat prima gaat. In principe zou de zalmforel er ook mee hebben gekund maar omdat ik een hele vis gebruik en geen moten of zo, past dat niet. Ik heb me wel aangemeld bij een Facebookgroep voor het uitwisselen van recepten en ervaringen. Die link is natuurlijk alleen te openen als je een facebookaccount hebt.

O ja, ik heb ook nog een cakeje gebakken in de magnetron. Lekker voor als je niets in huis hebt en wel trek in iets zoets. Ik had de appeltaartcake gemaakt en walnootolie gebruikt. Dat moet anders want de smaak van de olie overheerste wel een een beetje teveel. De consistentie lijkt wat op spekkoek. Wel leuk maar echt geen gewone cake dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten