vrijdag 8 augustus 2014

De nieuwe bakpannen en ik word geen planteneter.

De blogpost van vorige week is 50 keer bekeken. Dat vind ik heel veel! Bedankt allemaal.

De afgelopen week heb ik voor het eerst varkensvlees klaargemaakt in de crockpot. We hadden onverhoopt nogal wat venkel in huis en partner houdt daar puur niet zo van. Dus een recept gezocht met venkel, varkensvlees-bonenschotel. Toevallig geen spekjes in huis, maar wel chorizo. Die heb ik eerst uitgebakken en daar het vlees bij gedaan. En een potje bruine in plaats van witte bonen leek me ook geen bezwaar. Ik ben er nog niet goed achter of het eerst aanbraden van vlees nou echt nodig is. Heb het maar wel gedaan. Samen met een witlofsalade en stukken desembrood een heerlijk maal.
Wat voegt de slowcooker nou echt toe vergeleken bij een paar uur braden op het vuur. Wat ik erg fijn vind is dat je er echt helemaal niet meer naar hoeft te kijken als alles er in zit en is opgestart. Niet doorroeren, kan niet aanbranden (als je genoeg vocht er in hebt gedaan natuurlijk), geeft pas de laatste uren een heerlijke geur in de keuken en de smaken trekken echt meer door elkaar door het zo langzaam te laten garen.

Verder deze week voor het eerst de nieuwe bakpannen in gebruik genomen. Ik weet natuurlijk niet hoelang dat goed gaat, maar wat een heerlijkheid die keramische coating. Zo glad en licht en heel gemakkelijk schoon te maken. Voorlopig heel blij mee dus.

Aanstaande zondag komen er gasten voor een paar dagen. In de loop van de tijd maak ik dan een overzicht waar de lunches en diners uit gaan bestaan, want de boodschappen worden deels gebracht door de biowebwinkel en daarvoor moet op tijd besteld worden. De eerste dag wordt het echt weer crockpot, maar de tweede dag gaan we vlees roosteren op het vuur. We hebben een grote schouw in de keuken met een verhoogde vuurbak waar we zelf houtskool in maken en de mooie stevige entrecotes en ribeys van de biologische slager op roosteren. Barbecue binnen dus. Met alleen maar schoon hout uit de eigen tuin en verse kruiden uit de kruidentuin smaakt dat altijd heerlijk.
Voorgerechten maken, cake bakken, ijs maken in de ijsmachine, fruit plukken, ik houd me wel bezig.

In het kader van mijn voedingsontdekkingsreis heb ik afgelopen week de 7-daagse gratis cursus van De Planteneter ontvangen in mijn mailbox. Ik heb een en ander met interesse gelezen, maar zal niet doorgaan met deze manier van eten en leven. Ik geloof wel dat het voor een aantal problemen van deze tijd en van het lastige lijf goed zal zijn, maar ik geloof niet in een eenzijdige keuze voor een patroon wat me niet past. Maar doorgaan met veelzijdig maar zo gezond mogelijk dus :-).

Bij mijn afscheid van het werk heb ik veel cadeaus ontvangen en één daarvan is De Smaakbijbel van Niki Segnit. Wat een prachtig werk. Uren kan ik er doorheen bladeren en hier en daar ineens iets oppikken wat net nu zinnig is om te weten. Dat kappertjes en vis zo goed samengaan, dat salie erg goed past bij blauwe kaas, dat ei en dille een heerlijke combinatie is, wist jij het wist ik het. En ook wist ik niet dat je kaviaar met een plastic of parelmoeren lepel moet eten trouwens :-).

Bij deze een foto van het boek (overigens ook al eerder op Mijn Flickr gepubliceerd), want ik ben vergeten een foto te maken van het heerlijke gerecht van vandaag, kippenpoten in kokosmelk uit de oven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten