dinsdag 15 juli 2014

Aangepaste recepten, wat is er in huis.

Ik had vandaag mijn dagfoto gemaakt van ingrediënten voor de avondmaaltijd.


Ik plaats mijn dagfoto's altijd op Flickr en publiceer ze vandaar op Twitter en Facebook. Op Facebook werd gevraagd naar de recepten. Maar eigenlijk was dat niet zo relevant. Hoewel, het is natuurlijk ook wel leuk om een recept te hebben, maar dat volledig aan te passen aan wat er in huis is.
We aten een stamppotje van zoete aardappel met een kippenpoot.

Stamppotje van bataat.
Maar, geen rode paprika en geen mozzarella in huis en zeker geen kruiden van dr. Vogel :-)
Ik heb gekozen voor het samen met de lenteuitjes bakken van een handje gedroogde tomaatjes en een flinke dot Mascarpone in de puree voor ik het in de oven heb gezet.

Het andere recept was Franse kip in wijn
Geen champignons in huis, maar verder alle benodigde ingrediënten. Wel biologische gerookte spekkies in plaats van bakbacon. De kippenpoten komen van onze biologische slager die zo nu en dan ook een heerlijke kip slacht. Stevig vlees. Ik kwam op het idee er een gerecht met rode wijn van te maken omdat de (gekregen) fles wijn die we gisteren open hadden gemaakt niet was waar we op hadden gehoopt en ik er wel voor kies om goede, maar geen uitmuntende wijn, te gebruiken in de maaltijd in plaats van bij de maaltijd. Peterselie, tijm en laurier groeien in de kruidentuin, maïzena houd ik niet van, liever de saus indikken door koken. En samen eten doen wij hier gewoon uit de pan hoor.

De combinatie van de zoete aardappelpuree met de franse kip was heerlijk. Natuurlijk een goed glas rode wijn er bij. De mededeling onderaan het kiprecept over de gezonde flavonoïden is inmiddels geloof ik achterhaalt. Jammer wel :-) Ik kan de link naar waar ik dat deze week heb gelezen nu niet vinden.

Ik blijf er voorlopig maar voorstander van om zo goed mogelijke producten te gebruiken, liefst biologisch vanwege minder pesticiden, en een goed glas wijn te drinken. Er bij stil staan dat heel veel voedsel eigenlijk niet deugt en dat gebruik van alcohol uiteindelijk zelfs niet goed is voor je hart, is best O.K. maar moet niet leiden tot onder voortdurende stress leven over eten en drinken en niet meer genieten. Dat lijkt mij ook niet echt goed voor je hart toch?

2 opmerkingen: