maandag 1 februari 2010

Alweer de 2e maand van 2010

In mijn feedreader zag ik een naar mijn idee interessant artikel over informeel leren. Jay Cross is daar al lange tijd zeer intensief mee bezig en schrijft er vaak, samen met een aantal collega's (klik ook een even op de link van Internet Time Alliance) heel boeiende stukken over. Omdat ik via partner aardig op de hoogte ben van hoe het met de telefonische bereikbaarheid van mensen in Ghana is gegaan sinds er GSM bestaat, vind ik de vergelijking in dit stuk met vaste en mobiele telefoons een erg bruikbare. Zo is het echt gegaan en gaat het nog steeds. Sommige ontwikkelingen slaan in sommige gebieden, landen, organisaties, fases over en kunnen direct naar een volgend stadium van ontwikkeling. Vaak is dat niet mogelijk en dan zie je het verschijnsel van eindeloze aarzelingen, bureaucratische beperkingen van organisatorische aard, behoudzucht, zorg en angst voor wat de nieuwe manier van denken en doen zal wegvagen van wat er nu is. Ik ben geen revolutionair en begrijp veel aarzelingen wel, maar tegelijkertijd vind ik het toch ook wel heel jammer dat heel sterke gedachten, ideeën, aanpakken die met internet en het web te maken hebben, zo langzaam een plaats verwerven in het onderwijs.
http://www.internettime.com/2010/01/go-straight-to-the-finish-line/

Van heel praktische aard is het stuk waar ik naar verwijs met de volgende link. Veel en mooie PowerPoint Slides van Microsoft die je direct kunt downloaden en toepassen in je eigen PPP. Ziet er prachtig uit. Maar...., ik heb het nog niet zelf toegepast. Ik merk dat me dat wel vaker overkomt. Het echt zelf dingen maken, is niet mijn sterkste kant.
http://lifehacker.com/5459557/download-over-150-free-advanced-powerpoint-slides-to-jazz-up-your-presentations?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+lifehacker%2Ffull+%28Lifehacker%29&utm_content=Google+Reader

Morgen, dinsdag 2 februari, ga ik de lessen in de Master Leren & Innoveren weer oppakken na een tijdelijk stop. Mijn start was voor de deelnemers nogal overweldigend en daardoor was het nodig eerst wat evaluatieve bijeenkomsten te houden over het wie wat waar waarom van Homo Zappiens-achtige lessen in de Master. Mijn insteek was vanaf het begin een heel praktische. Zelf account aanmaken en dingen uitproberen is een aanpak die kan werken. In dit geval was er door de organisatoren van de opleiding en door mijzelf toch te weinig input en uitleg gegeven over de relatie van deze lessen naar competenties en rollen van een Master in leren en innoveren. Te vanzelfsprekend had ik aangenomen dat men bij het uitproberen van tools die zou verbinden aan het zoeken naar Digitale Didactische principes. Bij Toll-net, een mooie site van de Vlamingen, is daar vanalles over te vinden. Een account aanmaken geeft meer mogelijkheden dan alleen even rondkijken.
http://www.toll-net.be/boek/e-didactiek

En om de terughoudendheid wat betreft toepassen van web 2.0 in het onderwijs een beetje positief te beïnvloeden, ook de academische wereld maakt steeds meer gebruik van alle mogelijkheden om via weblogs en wiki's aan onderzoek en publicaties te werken.
http://www.masternewmedia.org/online-collaborative-writing-how-blogs-and-wikis-are-changing-the-academic-publishing-process/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Robin-Good-Latest-News+%28Robin+Good%27s+Latest+News%29&utm_content=Google+Reader/

Voor de informele groep op de Hogeschool Rotterdam die zich bezig houdt met web 2.0 en digitalisering van het onderwijs zijn we een Wave gestart voor het verzamelen van ideeën, gedachten, uitwerkingen, voorbeelden, vragen ter ondersteuning aan elkaar enzovoort. Ben heel benieuwd of dat gaat werken. Een aantal deelnemers is al actief, maar nog niet allen die er aan zijn verbonden. Bovendien zouden er veel meer van de docenten mee bezig moeten zijn, dus er is nog wel wat te enthousiasmeren... Wie weet helpt dit blogje daar ook weer een heel klein beetje bij.

Ik weet niet meer hoe ik de url's moet verkorten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten