maandag 11 januari 2010

Wat heb ik weer veel geleerd.

Ik ben door mijn gezondheidssituatie veel thuis en heb daardoor natuurlijk meer tijd dan full-time werkende docenten om me bezig te houden met wat er in de wereld van onderwijs wereldwijd allemaal gaande is. Mijn feeds, bijgehouden via Google Reader en mijn Twitteraccount zijn daar zeer belangrijke bronnen voor. (Zie voor mijn profiel op internet http://www.google.com/profiles/vogelsia ) Ik volg inmiddels bijna 400 mensen op Twitter waarvan het merendeel iets met educatie te maken heeft, sommigen vooral met internet-technologie en - business bezig zijn en een paar met muziek, eten e.d. Door het ingeschreven zijn bij de cursus #cck08 vorig jaar en #cck09 dit jaar heb ik ook veel internationale contacten. Via via breidt zich dat dan weer uit. Het is, daar ben ik van overtuigd, echt van groot belang om in deze tijd als docent een groot netwerk te hebben ofwel een PLE, Personal Learning Environment, of PLN, Personal Learning Network.

Afgelopen week kwam ik een paar links tegen waar ik behoorlijk van onder de indruk was. Daar wil ik hier even wat over zeggen.

Ten eerste onderstaande link naar een cursus van Harvard Extension School. Een volledige cursus over Understanding computers and the internet. Helemaal gratis. 12 lessen. Syllabus, PDF's, video, mp3, flash.
http://computerscience1.tv/2008/fall/#l=lectures&r=translations&v=lectures/1/lecture1
Ook kun je inschrijven voor de cursus van voorjaar 2010. Ik heb de cursus niet gedaan tot nu toe, maar ben zeker van plan om er grote delen van door te werken, omdat mijn laptop regelmatig vastloopt en ik alleen al daarover best meer zou willen en moeten weten. Ik merk vaak dat ik een laatbloeier ben op het gebied van internet, web 2.0 e.d en dan kan zo'n cursus die je zelf op een tijd die jou uitkomt kunt doen, veel opleveren. Hier nog een link om met de cursus van 2010 mee te kunnen doen met de nieuwste syllabus beschikbaar.
http://www.computerscience1.net/

Een andere boeiende discussie vond plaats via een tweet met de vraag Hoeveel landen kun je opnoemen in 5 minuten. Directe reactie daarop was Wat versta je onder landen. Lees de blogpost die vervolgens door een deelnemer aan de Twitter-discussie werd geschreven.
http://speedchange.blogspot.com/2010/01/answering-questions-with-questions.html
Wat hierin voor mij van groot belang was, is dat het vaak zo vanzelfsprekend is hoe wij als docenten verwachten dat leerlingen en studenten een antwoord geven op een vraag in plaats van zelf beginnen met vragen stellen. Het zou leuk en leerzaam kunnen zijn om deze manier van denken en werken eens met een aantal mensen uit te proberen over een ander onderwerp dan landen. Hoe vaak maken we studenten eerder in de war dan dat we ze helpen tot een goed doordachte mening te komen en te leren argumenteren in plaats van antwoorden?

Verder is er dan nog Google Wave. Mijn account is vogelsia@googlewave.com Ik volg veel internationale waves over toepassing in onderwijs.Wil er in een andere blogpost wat meer op ingaan. maar alvast een link naar toepassingen die ik via Twitter binnen kreeg van @marcnext, in gewone mensen taal Marc Slijper, zo'n voor mij helpend en plezierig twittercontact.
http://www.theshinywave.com/news/top-10-uses-for-google-wave-right-now/

Later meer over Google Wave.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten