vrijdag 1 januari 2010

1 januari 2010, over mijn 365/09 fotoproject

Iedereen die hier voorbij komt wens ik een fijn, leerzaam, gelukkig, vrolijk, zo gezond mogelijk, geinspireerd jaar toe. Ik heb me voorgenomen weer wat vaker een stukje te schrijven hier, maar ben er wel ontspannen over, als het er niet van komt, ook goed.

Ik wil graag iets vertellen over mijn keuze om deel te nemen aan het 365 photos 2009 project. http://www.flickr.com/photos/siavogel/?deleted=4090360051 Ik zag het project op 1 januari voorbij komen in Twitter en heb impulsief besloten mee te doen. De eerste foto was net voor dag 1 om was geplaatst. Ik had heel veel jaren niet gefotografeerd, had en heb alleen m'n iPhone om foto's mee te maken, weliswaar met veel foto-apps, maar toch...
Het was vaak moeilijk om een onderwerp te vinden omdat ik veel tijd doorbreng in huis en tuin in verband met gezondheid. Ik werd wel eens flauw van mezelf als ik weer een hoekje van het huis of een mooi stukje tuin gebruikte. Toch heb ik besloten om nog een jaar door te gaan. Waarom? Het maken van foto's heeft me veel gegeven. Door een onderwerp te moeten kiezen heb ik vaak moeten nadenken over de wereld om me heen. Bij iedere foto moet je een keuze maken voor het aspect van het onderwerp wat ik wil laten zien aan de ander of wat ik zelf wil onthouden, dus vastleggen. Maar vooral het iedere dag een foto publiceren op een openbare plek samen met een paar honderd andere fotomakers wereldwijd was heel bijzonder. Sommige mensen werden echte vrienden, sommigen lieten veel zien van eigen omgeving, van eigen mensen om zich heen. Anderen hebben me prachtige beelden gegeven van steden, stranden, bossen, dieren, planten, dingen, kunstwerken. Andere culturen werden zichtbaar. Het was een feest om zeer regelmatig rond te kijken op de verzamelplaats van elke dag 1 foto.
Ik had voor mezelf bepaald dat ik niet voor het fotograferen van mensen zou kiezen in verband met privacygevoeligheid. Een enkele keer heb ik het toch gedaan zonder namen toe te voegen en na overleg met betreffende personen. Ik overweeg of ik daar dit jaar anders mee om wil gaan. Natuurlijk zal ik altijd overleg plegen, maar het is misschien wel boeiend om meer gebruik te maken van situaties waarin mensen dingen doen, ondernemen, zijn. Het wordt een moeilijker jaar omdat alle interessante plekjes in het huis wel voorbij zijn gekomen en de tuin dezelfde seizoenen zal doormaken als in 2009. Soms is het natuurlijk juist ook leuk om te laten zien dat planten gegroeid zijn, dat bomen zijn gekortwiekt, dat plekken in de tuin dus zijn veranderd. Maar ik zal ook meer naar buiten moeten om te kijken, te ontdekken, onderwerpen te vinden. Het voelt goed om mezelf daartoe uit te nodigen door opnieuw deelnemer te zijn aan dit internationale gebeuren. Ook ga ik meer proberen te werken met verschillende apps op de iPhone. En misschien, heel misschien, zal ik ook zo nu en dan iets doen met stills uit Flipfilmpjes. Er is nog veel te ontdekken, te leren, vandaar een 2e jaar Iedere dag 1 foto!

4 opmerkingen:

  1. Je hebt me geinspireerd met je dagelijkse foto's via je twitterlink. Kijk ernaar uit om zelf mee te doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk blogartikel over je Flickr group pool. Heeft me geinspireerd om weer eens te duiken in de vele vele interessante groepen die er op Flickr zijn over bijna ieder denkbaar onderwerp. Geweldig dat je het hebt volgehouden iedere dag een foto te nemen het afgelopen jaar !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. elke dag een foto maakt dat je beter gaat kijken. Ik merk dat ik altijd om me heen kijk om onderwerpen
    blijf je de foto link twitteren dan kijk ik weer .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank jullie voor de reacties. Hannie, ik kijk naar je foto's op Flickr zo nu en dan;
    Jaap, ik heb je fotoblog in de feedreader gezet. Misschien ga ik volgend jaar het wel op jouw manier doen ipv via Flickr.
    Anja, je bent een contact op Flickr, zal weer eens wat vaker kijken en reageren.

    BeantwoordenVerwijderen