woensdag 3 juni 2009

Homo Zappiens, afsluiting.

Gisteren had ik mijn evaluatief eindgesprek met de begeleiders van het project Homo Zappiens. Dit project was gericht op het verwerven van competenties op het gebied van "het nieuwe leren", "de nieuwe student", "web 2.0", "netwerkleren". 12 docenten vanuit evenzoveel verschillende instituten, dus opleidingen, hebben een jaar lang gewerkt in een Learning Community aan een eigen opdracht en aan leren met en van elkaar. Ik heb zelden in mijn zeer lange loopbaan, werk nu bijna 34 jaar in het onderwijs, zoveel geleerd in zo korte tijd. En, misschien nog veel belangrijker, met zo ontzettend veel plezier. Morgen is de eindpresentatie voor belangstellenden uit de Hogeschool. Ik ga anderhalf uur werken met mensen die dat leuk vinden aan het ontdekken van RSS, Google Reader, Google werkbalk en Bladwijzer, Delicious, alles dus gericht op de eigen professionalisering van de deelnemer en allemaal achter de computer om het zelf te doen. Ben heel benieuwd of er belangstelling voor zal zijn. Misschien hebben alle bezoekers al een Feedreader en hebben ze mij helemaal niet nodig om zoiets te ontdekken. Op zich zou dat prima zijn, want dan zijn ze verder dan ik van vele collega's hoor.
Ik zal later de werkhandleiding als blogpost opnemen want ik werk niet met Prezi, Voicethread, PowerPoint of zoiets, maar met directe links naar de sites waar de deelnemers moeten zijn om alles aan te maken en te starten wat ze nodig hebben en kan daar dus niet mee naar SlideShare.

Nog even iets anders; een van de plezierige kanten van zo thuis geraakt zijn op het internet en op het world wide web, is het ontdekken van soms zulke leuke dingen. Ik had natuurlijk Bing op mijn startscherm gezet en toen kwam ik deze site tegen, http://www.blackdog.ie/google-bing/search.php
Ik moest daar erg om lachen. Wat een humor om nog voor dat Bing goed en wel geland is deze combi te maken. En het werkt echt. Je kunt er studenten mee stimuleren om meerdere bronnen te raadplegen op een eenvoudige manier. Mijn bron was trouwens: http://www.freetech4teachers.com/2009/06/google-and-bing-side-by-side.html ; een site waar ik vaak heel zinvolle dingen lees. Ook geleerd in het afgelopen jaar!

1 opmerking:

  1. Ik weet niet waarom de links niet werken in mijn weblog. Je kunt de link wel kopieeren, maar niet doorklikken. Moet uitzoeken hoe het komt, want eerder werkte het wel goed. Sorry, Sia.

    BeantwoordenVerwijderen