woensdag 3 september 2008

Hoe leer ik in de Learning Community

Ik ben lid van de werkgroep Innovatief Onderwijs, Homo Zappiens. Deelnemers worden betaald, zijn vrijgesteld van ander werk, om minimaal 1 dagdeel per week te werken aan een eigen project wat valt binnen de projectdoelen. De werkgroep is een Learning Community wat voor de deelnemers betekent dat we met en van elkaar lerend bezig zijn ons te ontwikkelen en tegelijkertijd ook werken aan een concreet product. De werkgroep werkt zowel digitaal als face-to-face. Hoe we leren wordt gevolgd door een onderzoeker die onder andere deze werkgroep gebruikt voor een promotieonderzoek. Wat we "maken" is van belang voor de opdrachtgever en de afdeling of het instituut waar een deelnemer thuis is. In een groot overleg vorige week werd duidelijk dat het voor mij noodzakelijk is om preciezer te formuleren hoe ik in deze groep leer. Het is altijd leuk om te ontdekken hoe moeilijk dit soort dingen zijn die wij docenten regelmatig van onze studenten verwachten. Wat ik geleerd heb tot nu toe kan ik wel verwoorden, over mijn na te streven product(en) kan ook wel iets uitleggen, maar hoe ik leer in een learning community blijkt voor mij een moeilijke opdracht. Ik ga daar natuurlijk wel voor zitten, want het behoort tot de werkzaamheden van deelnemen aan deze werkgroep. Het gaat om reflecteren. "Ik ben dus ik leer" is niet genoeg geloof ik. En dat is wel hoe het gaat bij mij. Ik leer altijd. Ik leer overal. Ik groei. Ik geniet. Ik overleg. Ik lees. Ik schrijf. Ik geef commentaar. Ik maak onderwijs. Ik volg onderwijs. En dat allemaal zowel virtueel als in het echie. En van al die bezigheden word ik steeds maar nog meer een wijze oude vrouw. En dat dan mooi verwoorden in "Hoe leer ik in de learning community". Het komt wel.

1 opmerking:

  1. Ha Sia,

    Wat fijn dat je bij ons in de groep zit. Ik denk dat het een gouden greep is geweest om iemand van Personeelsontwikkeling in de groep te hebben.

    Ik heb gemerkt dat leren iets met waarde te maken heeft. e.g. "wat" heb ik aan hetgeen ik geleerd heb, v.s. wat heb ik "allemaal" geleerd.

    heb gisteren even "onderwijskundig ontwerpen" van Hoobroeckx en Haak gelezen, en daar hebben ze het over AGG (aantoonbaar gewenst gedrag) als "opbrengst". Volgens mij ben je daar al mee bezig zowel voor jezelf als voor je eigen cursisten.

    volgens mij is dat ook de sleutel voor het "er is zoveel" dillemma.

    - maar dat is waarschijnlijk een raadsel (ook voor mij nog) :-p

    Ik ga maar weer snel verder met mijn module.

    veel plezier met je connectivity workshop

    BeantwoordenVerwijderen