donderdag 11 september 2008

Bloggen en Connectivsme

Hoog tijd voor een nieuw stukje. Ik heb van Ernst-Jan Pfauth, http://dutchproblogger.com/ebook/2008/09/eerste-hoofdstuk-de-waarde-van-een-blogarchief/#comment-13 , geleerd dat een weblog regelmatig bijgehouden moet worden, wil het enige zin hebben. Ik ben het daar mee eens, maar merk dat ik het wel lastig vind aan die eis te voldoen. Overigens vinden anderen wel dat je alleen hoeft te schrijven als je iets te zeggen hebt. En dat is natuurlijk ook waar. Eigenlijk heb ik wel echt iets te zeggen, maar ik vind het nog moeilijk het goed te verwoorden.

Deze week ben ik begonnen met het volgen van de cursus Connectivisme and Connective Knowledge, http://ltc.umanitoba.ca/connectivism/. Gisteren heb ik voor het eerst deelgenomen aan een online-discussiebijeenkomst in Elluminate, een chatbox, whiteboard, geluidstudio, stemmachine tegelijk. De beide leiders van de cursus waren aanwezig en zo'n 80 deelnemers. Ik kreeg mijn microfoon niet aan de praat, maar chatten heb ik geleerd in het begin van het HomoZappienstraject door met een aantal deelnemers te MSN-nen. En het geluid was prima. Bovendien heb ik een paar weken geleden de tools van de nieuwe whiteborden op de HR gedownload op mijn laptop en daar had ik al wat mee zitten spelen. Zelf praten heb ik dus niet gedaan, maar de andere mogelijkheden heb ik wel gebruikt. Ik vond het een bijzondere ervaring om life verbonden te zijn met zoveel mensen vanuit echt de hele wereld.
De inhoud van deze week is met name Wat is Connectivisme. Het gaat om een nieuwe leertheorie waarbij netwerkleren denk ik heel belangrijk is. Siemens en Downes kijken naar de nieuwe tijd en nieuwe mogelijkheden niet alleen vanuit wat hier de Einsteingeneratie wordt genoemd, maar laten vooral zien hoe de nieuwe ontwikkelingen verbonden zijn met een nieuwe manier van kijken naar leren op zich. Vanzelfsprekend heeft dat wel veel te maken met de technische mogelijkheden, maar dat is niet het ultieme uitgangspunt van het Connectivisme. Ik ben er nog niet achter wat ik er precies van vind, maar leer zeer snel heel erg veel op deze nieuwe manier van leren, dus voor mij werkt het netwerkleren zeker wel. Siemens heeft een eerste stuk gemaakt waarin hij laat zien waarin Behaviourisme, Cognitivisme en Constructivisme anders zijn dan Connectivisme, http://docs.google.com/View?docid=anw8wkk6fjc_14gpbqc2dt.
Morgen ga ik online een lezing volgen in Ustream, ook nieuw voor mij. Inmiddels heb ik besloten een Engelstalige blog te gaan schrijven http://siavogel.edublogs.org/. Wel vast de plek aangemaakt, maar pas later vandaag volgt het eerste stuk (hoop ik!).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten